Thursday 25 November 2010

Svampsoppa - Dukan approved


Om man gillar svamp är det här en ren dröm. Det är nästan obegripligt att den passerar Dukanjuryn, men den gör det! Som en lunch, förrätt eller en hel middag. Jag blandade i lite keso också.

För 6 pers:
600 g blandsvamp
2 hackade vitlökar
1 hackad rödlök
1 knippe färsk timjan
salt&peppar
1 l grönsaks- eller kycklingbuljong
1 knippe hackad färsk persilja

Låt svampen svettas i pannan med lite olivolja i någon minut, tillsätt sedan vitlöken, rödlöken, timjan och salta och peppra. Häll i 2 dl av buljongen och låt sjuda tills vätskan reducerats något (ca 20 min). Smaka av, tillsätt resten av buljongen och låt sjuda i ytterligare 20 min. Mixa sedan soppan så att den blir härligt krämig. Jag mixade ungefär hälften, och läst resten vara så att jag fick några hela svampar i soppan, men det är ju en smaksak. Tillsätt sedan den hackade persiljan. Voilà, världens godaste, smalaste soppa.

5 comments:

Ditten om livet said...

Låter gott, får nog göra den nästa vecka. Men tror att jag kommer ha kyckling i den också

Amonazon said...

Jag testade att göra svampsoppan, och visst blev den god, men den såg absolut inte lika fin ut som på din bild. Kanske inte går att mixa så där fint med en mixerstav, min blev i alla fall väldigt grynig, och färgen sen, en gråbrunsvart sörja.
Beror väl på vad man har för svamp, jag hade färska champinjoner och gula kantareller.
Men god var den.

MilouK said...

Hej Amonazon! Inte konstigt att din soppa inte ser ut som "Min", det är nämligen en bild på en annan soppa. Jag tror inte man kan få den så där snyggt beige om man inte har grädde i. Men min blir ändå inte grynig. Jag hade också blandsvamp och champinjoner. Jag ska ta en bild nästa gång jag gör den. Bra att den var god i alla fall :-)

Ediitor said...

Tack för tipset. Detta ska jag testa i eftermiddad efter jobbet ;)

PS. Hur det ser ut tycker jag inte spelar någon roll, bara det är gott och givetvis nyttigt.

MilouK said...

Hej Ediitor! Kul att du provar svampsoppan! Kan inte du berätta vad du tyckte sen?