Friday 19 November 2010

Fredagsgalette


Den där lilla pannkakan som Dukan skriver så varmt om i sin bok är faktiskt inte så dum när man vill ta sig igenom sötsuget. De går att äta som de är och man kan låtsas att de är riktiga pannkakor, men jag använder dem också som ersättning till bröd.
T ex är det gott att lägga lite lax på galetten, som en förrätt. The options are endless! Jag åt så många galettes under attackfasen att jag sedan inte ville ha fler, men nu står jag där och steker dem igen. De kan förresten vara lite kluriga att vända på om man inte har en riktigt bra stekpanna. Till slut får man in snitsen. När du är förbi attackfasen kan du blanda i t ex blåbär, så blir det som en amerikansk pannkaka. Obnoxious and gorgeous.

Enjoy:
1,5 tsk havrekli
1,5 tsk fromage frais/kesella 0%
1 äggvita eller ett helt ägg
tillsätt sötningsmedel eller salt, beroende på hur du ska äta dem. Jag tycker det är OK utan båda, men det är en smaksak.
Blanda ingridienserna och stek på svag värme. 2-3 minuter på var sida.

Receptet är för det rekommenderade dagliga intaget av havrekli under attackfasen.

4 comments:

Anonymous said...

Hej!
Undrar vad fromage frais är?
Creme fraiche?
Bra blogg!
Mvh Helene i Sverige

MilouK said...

Hej Helene! Tack!! Jag bor i Bryssel och vet inte riktigt vad som är motsvarigheten till fromage frais i Sverige, kanske Kesella. Jag lägger ut din fråga, så kollar vi om vi får några bra svar, OK?! Ha en bra helg!

Anonymous said...

Hej!
undrar om detta skulle motsvara en portion?

mvh
Karin

MilouK said...

Hej Karin! Receptet är för det rekommenderade dagliga intaget av havrekli under attackfasen (1,5 tsk), men under en "dålig" dag kunde jag äta två (galetter). Under cruisefasen och styrkefasen är det 2 tsk havrekli som gäller, men jag äter lite mer till min gröt för att det är så gott.