Monday 8 November 2010

Dukan diet - Sent ska syndaren vakna


I två månader har jag följt Dukandieten helt enligt reglerna. Tills igår kväll. Det började bra med ett celebration meal av boeuf bourguignon (som jag tror är ganska kalorisnål i sig, förutom baconet och vinet. Jag skippade smöret), fullkornsris och broccoli. So far so good. Det var meningen att vi bara skulle dricka upp det som var kvar i vinflaskan men vi öppnade en till. Och drack upp den istället. Sedan hittade jag en påse Jellybeans i skåpet (jag skyller helt och hållet på Susanne som varit på Dean och DeLuca och förlustat sig och frestar på sin blogg) och åt upp HELA. Vidare åt jag upp ett helt paket smarriga Mikados. Jag vaknade i natt med sträva tänder och retsam, lite sådär avlägsen huvudvärk, som en påminnelse av överintag av socker och alldeles för mycket vin.

Idag är det nya tag, men jag erkänner, det var riktigt härligt medan det varade.

12 comments:

Susanne Snäll said...

Ok, jag tar på mig det. Helt och fullt. Till och med vinet och Mikadosen (fast jag inte riktigt vet vad det är).

MilouK said...

Bra att du tar på dig skulden Susanne, för det går inte att åka ostraffat till Boston och NYC i höstsolen och njuta så där hur som helst.

Susanne Snäll said...

Anytime, Milou, anytime...

Anonymous said...

Jag hittar inte jättemycket info om Dukan på nätet...kanske jag letar dåligt?
Men du var i alla fall väldigt inspirerande :)
Jag har det mest klart för mig, men undrar lite över ägg (jag gillar ägg) finns det begränsning på ägg i attackfasen, eller hör de inte hemma där alls?
Tacksam för svar!

MilouK said...

Hej anonym! Ja, du får äta ägg under attackfasen (som tur är!) och Dukan rekommenderar ett intag av högst två ägg om dagen. Om du vet med dig att du har höga kolesterolvärden måste du naturligtvis vara försiktigare, kanske begränsa dig till att bara äta vitan. Äggen underlättade verkligen attackfasen för min del, omelett, äggröra eller kokta ägg fungerar till nästan allt. Berätta hur det går, jag älskar att höra om alla som provar!! Om du tycker att det finns för lite information på nätet kan du alltid köpa boken, The Dukan Diet - the French medical solution for permanent weight loss. Den finns inte översatt till svenska men är klar och tydlig.

Louise said...

Men efter två månader borde du ju få ha såkallade ätardagar. Det var din ätardag.

Jag har hållit på sen io måndags och tänker bara på när jag ska börja få äta grönsaker och senare kolhydrater igen. :9 Men dock vet jag inte, men det kan ju knappast ha vart förgäves. Har ätit lök till vissa måltider. Hur otillåtet är det?

MilouK said...

Tack Lousie!! Jag håller helt med, det var en ätardag. Det är det som är så fint med fransmännen, de ger sig hän (in style). Jag vet... man längtar otroligt mycket efter grönsaker för att sedan behöva fortsätta med sina proteindagar. Aldrig har jag njutit så mycket av en morot. Lök är tydligen godkänt som smaksättning under attackfasen. Hur många dagar ska du göra attackfasen?

Susanne Snäll said...

Ska testa Boeuf Bourguignonen på lördag. Har du några tips?

MilouK said...

Herregud! Plötsligt händer det. Martha Stewart frågar mig om matlagningstips :-)
Koka länge, länge. De serverar en boeuf på GQ som tydligen stått på spisen i 36 timmar.

Susanne Snäll said...

36 timmar är ingen match för Martha Stewart.

Ika said...

Tack Milou =) Då ska jag med glädje äta mina ägg. Inget problem med kolesterolet så de får bli hela ägg för min del.
Jag hör gärna av mig och berättar hu det går.
Så då börjar vi så här;
Hej Milou, jag heter Ika :)

MilouK said...

Hej Ika!! Lycka till. Nu har du ögonen på dig ;-)