Wednesday 17 November 2010

Lax - Dukan approved

Att laga mat "en papillote" (al cartoccio), när man t ex slår in maten i ett aluminiumpaket innan den lagas i ugnen är ett mycket enkelt sätt att skapa goda smaker. Det är också väldigt nyttigt. Förstås!

Här följer ett Dukanrecept på lax som är delikat.

4 laxfiléer
1 tsk dill
1 färsk citron
1 purjolök i skivor
1 hackad lök
salt och peppar
Ugn 200 grader i 20 minuter

Lägg laxen på aluminiumfolien i en ugnsfast form. Tänk på att du ska göra ett paket av det, så lämna ordentligt med folie på sidorna. Tillsätt dill, citronsaft och salt och peppar. Purjolöken och löken ska bara användas för smaksättning om du befinner dig i attackfasen. Se till att du viker paketet så att inte safterna rinner ut i ugnen (ibland gör de det ändå, men det gör inget). Jag brukar också tillsätta hackad vitlök för att jag gillar smaken, men det står inget om det i receptet.

Detta är så enkelt att förbereda och fisken och kryddorna gör jobbet i ugnen.

2 comments:

Susanne Snäll said...

Jag gillar verkligen när du kör Dukan! Du har inspirerat mig med flera av dina recept och igår blev det lax i folie tillsammans med citron, squash, purjolök och morötter. Hur gott som helst! Tack!

MilouK said...

Jag är glad att jag kan bidra!! Den här rätten går verkligen inte av för hackor. Det lät gott med squash också. Bisous.