Monday 22 November 2010

Mäh, det är ju bara att...


De flesta av oss vill hålla ganska låg profil när vi gör sådant som både är personligt och svårt och där omvärlden förväntar sig resultat. Det kan vara att försöka bli gravid. Det kan vara att försöka gå ned i vikt. Det kan vara att försöka göra vad sjutton som helst! Det värsta som finns är sådana som lyckats och säger: "men det är ju bara att..." För det är aldrig "bara att". Inte för den som är i processen att försöka.

Den här helgen var späckad med social commitments och jag lyckades faktiskt cruisa mig igenom dem utan att avslöja att hela min vakna tillvaro går ut på att kontrollera min vikt (nej, jag överdriver förstås, men ni förstår vad jag menar). Fredagkvällen gick bra, jag har en inbyggd belöningsmekansim som alltid sätter igång kring fredag eftermiddag då jag börjar dagdrömma om cocktailhour och snacks. Jag är hopplös, jag hämtar barnen men allt jag vill är att hoppa i mina stilettos, krossa lite is och get to it!! Det måste vara alla fredagsAWs under årens lopp. Men vi åt lax i ugn med ångad broccoli och det var riktigt gott. Jag ville äta mer men tog en kopp té istället. I lördags arrangerade vi en lunch för engelsmannens kollega med familj (belgare och fransyska). Vi gjorde det till veckans celebration meal/festmåltid och vi gjorde en Jamie Oliverlasagne som är så himmelsk att det bara skulle vara GRYMT om jag gav er receptet här. Till det serverade vi rött vin, en sallad med olivolja i vinaigretten och olivbröd från Pain Quotidien. Jag stod över brödet men njöt av ett stort glas rött, en stor bit lasagne och den underbara salladen.

På söndagen hade vi brunch för Vs fotbollstränare och familj (engelsman och finska) och jag insåg att brunch är en ypperlig social tillställning om man verkligen vill ha folk hemma, samtidigt som man praktiserar Dukan. Detta stod på bordet:

- pain chocolate
- croissants
- olivbröd
- multicerealbröd
- knäckebröd
- blåbärs- och äppelmuffins
- philadelphiaost
- rabarbermarmelad
- kaviar
- hårdost
- småyoghurtar till barnen
- bärsallad på jordgubbar, blåbär och hallon
- laxtallrik med rökt lax, hackad rödlök och citronskivor
- skinktallrik med tunna skivor (vanlig) skinka, kalkon och parma
- mängder av äggröra, med några extra äggvitor för att dryga ut
- kaffe
- té
- färskpressad apelsinjuice
- champagne

När man arrangerar ett sådant bord, kan man sitta en hel måltid och äta, prata och skratta och plocka ut det som passar dieten utan att någon behöver märka. Och man blir mättare på äggröra, skinka och lax än på pain chocolat och rabarbermarmelad. Jag erkänner att det var en sak jag inte kunde stå emot och det var förstås champagnen.

Det gäller ju att man har lite karaktär. Men det är ju bara att...

No comments: