Monday 15 November 2010

Dukan - Q&A

Jag fick en bra fråga som jag publicerar som ett inlägg tillsammans med mitt svar:

kan du inte visa lite före och efter bilder? tycker du är jätte duktig som har lyckas gå ner i vikt! jag är själv 162 cm lång och väger omkring 58 kg och vill gå ner till 52 och har inte lyckas fast jag har tränat som en galning och ätit smalt :(
funderar på att prova din diet också.. hur mycke tränade du? och hur ofta äter du? morgon, middag, kväll bara eller äter du mellanmål å så också?

Hej anonym! Tack för din fråga. Du och jag är nästan i samma situation. Jag är 164 cm, vägde ca 58 kg och ville gå ned 4-5 kg. Jag tycker alltid att jag har ätit nyttigt och har varit riktigt irriterad på att min relativt goda kosthållning inte synts. Jag åt t ex inte särskilt mycket bröd, fyllde ut maten med bönor och linser, åt mycket frukt och grönsaker. Ibland gjorde jag försök att skippa kolhydrater helt, men blev ganska otålig om jag inte såg resultat på en vecka och gick snart tillbaka till mina normala vanor. Det var inte förrän jag provade Dukan som jag lyckades nå resultat. Nu kämpar jag med att hålla min nya matchvikt stabil.

Varför har jag lyckats?

1. Jag vågade till slut identifierade mina dåliga vanor:
- stora sallader till lunch som innehöll långt fler kalorier än mitt stillasittande kontorsjobb kunde göra sig av med.
- frukt, linser och bönor. Jag åt det dagligen och enligt Dukan ska man undvika det. Frukt pga fruktsockret, bönor och linser pga stärkelsen.
- vin, alldeles för mycket vin. Jag drack vin varje kväll och flera gånger i veckan ganska stora mängder (bara för att det är så härligt, så franskt och så gott).
- jag åt för mycket och för sent. Dels åt jag nästan alltid upp barnens rester, som ofta är pasta, såser, ost, och åt sedan själv sena middagar.
- jag unnade mig något på kvällen, t ex glass eller något annat onyttigt snack. Nu äter jag, om något, en yoghurt och dricker té.

2. Jag följde (och följer) Dukandieten till punkt och pricka. Så när du frågar mig hur mycket jag äter, så svarar jag: MYCKET. Men jag äter rätt saker. Och jag kan äta när jag vill (så du kan alltså äta morgon, middag, kväll och mellanmål om du behöver). Med rätt saker menar jag protein, protein, protein och fettfria mjölkprodukter i första fasen, grönsaker, protein och mjölkprodukter i den andra fasen, och en friare diet i tredje och fjärde fasen, men med en ren proteindag i veckan. Jag har gjort mer detaljerade inlägg om vad varje fas innebär som du kan läsa mer om, om du vill.

Jag har tränat väldigt lite under hela dieten men provade att simma 1000m förra veckan och det gick riktigt bra, så jag ska försöka komma igång igen. Jag har varit ganska trött i kroppen, men jag läser om andra som mår jättebra när de slutar med kolhydrater och får mer energi. Dukan rekommenderar minst en rask 20-minuterspromenad om dagen, men du verkar vara vältränad, så du kan fortsätta dina träningspass, men kanske under lite lugnare former. Särskilt under den första fasen.

Jag tycker absolut att du ska prova, för den här dieten ger resultat om man följer den ordentligt. Jag vet så många som testar och lyckas. Min man har förresten gått ned 13 kg på två månader.

Tyvärr har jag inga före och efterbilder, men jag behöver nog ta några bilder snart, särskilt när jag skryter om mina 52,5 kg som jag lyckats gå ned till. Det är knappt någon som kommenterat min viktnedgång när de träffar mig. Det kanske bara är jag som ser den!! Det är tur att min vän vågen är pålitligt i alla fall.

Tack för din fråga och hör gärna av dig igen.

2 comments:

Magnus said...

Vad kul det är att läsa om folk som lyckas med den här dieten. Grattis!

Jag själv är i åttonde dagen av attackfasen nu och allt känns jättebra hittills. Har inte vägt mig ännu utan sparar det till imorgon då jag kör sista dagen innan Cruisefasen.

Jag har även en egen blogg där man kan läsa om mina framsteg.

Jag har dock inte boken så vore hemskt bra och få lite tips och kommentarer som gör att man lättare lyckas.

Blogg: http://dukandieten.blogspot.com/

MilouK said...

Magnus! Åttonde dagen, du är otrolig! Hoppas det blir resultat på vågen. Du håller väl oss uppdaterade på din blogg?