Monday 22 November 2010

Dukan - Q&A

Jag fick en bra fråga av Sara:
Är lättad av att upptäcka alla goda recept, men är ändå litet förbryllad... allt detta kokande, stekande och wokande - vad kokar, steker och wokar man "I"?
Först och främst: Om du inte redan har, köp en stekpanna med non-stickbeläggning, då kan du minska oljemängden, vilken olja du än använder. Kom ihåg att olja är fetare än smör. Dukan säger att man ska försöka undvika allt vad olja heter, vare sig det är olivolja, solrosolja eller rapsolja. Jag har köpt oliviljespray, vilket är ett enkelt sätt att kontrollera mängden man använder vid stekning och wok. Annars kan du droppa i olja i pannan och stryka ut det med lite hushållspapper. Ytan täcks då av olja och papperet suger upp resten. Oliviljan (som jag för övrigt älskar) är en grym kalorikälla och jag tror det gjort under för mig att bli mer medveten hur mycket jag faktiskt använder.

No comments: