Tuesday 9 November 2010

Caponata - Dukan approved


Om man gillar aubergine kan jag verkligen rekommendera den här grytan. Den värmer garanterat i snöyran:

2 aubergine, skurna i (ganska stora) bitar
torkad oregano
salt&peppar
1 liten rödlök, hackad
2 klyftor vitlök, hackad
persilja
kapris
2-3 matskedar örtvinäger (jag brukar fuska med balsam eller rödvinsvinäger)
5 stora mogna tomater (jag tar körsbärstomater ibland, för sötman)

Stek auberginen tillsammans med oregano, salt och peppar tills auberginen är gyllenbrun. Tillsätt rödlök, vitlök och persilja. Stek på svag värme tills löken mjuknat. Tillsätt kapris och vinäger och rör om. Tillsätt tomaterna och låt hela grönsaksröran sjuda i ca 15 minuter. Smaka av med mer salt&peppar och vinäger om du vill.

"Riktig" caponata består av mängder av underbar olivolja, men jag lovar att det blir gott utan också, men självklart är det inte riktigt samma sak. Det här äter jag till kött, fisk eller kyckling och är perfekt att ha stående i kylen när inspirationen tryter.

No comments: