Monday 8 November 2010

Dina händer ber mig sova över

Jag ber mina vänner i Sverige tänka på mig när de hör en bra låt, ser något på TV eller läser en ny bok av en svensk författare. Allt det där jag missar medan jag knagglar franska med grannen, snavar på ojämn kullersten, trampar i hundbajs, blir utslängd av busschauffören för att barnvagnen tar för stor plats, serverar champagne till frukost, blir tillrättavisad i affären för att jag inte packat varorna innan jag betalar, strövar i bokskogen och sparkar på sprakande löv, drömmer mig bort på Louis Vuitton, ler åt en vacker fransman på bageriet.

Men ingen har tipsat mig om detta. Detta vackraste av allt. Några år för sent, men vad gör det när det är tidlöst.

4 comments:

Susanne Snäll said...

Melissa Horn är underbar! Härligt att du hittat henne.

MilouK said...

Shit. Det blir många jelly beans för att orka sig igenom dessa gudomliga texter.

Susanne Snäll said...

Vi tar en paus och lämnar rummet
och nu släpper du min hand.
På varsin sida av vägen
som en främling för varann.

Jag vet precis vad du känner
fast du aldrig sagt ett ord.
Du har viljan att bli större
här är du redan stor.

Gott & Annat said...

Hon är så ung och så klok, Melissa Horn. Undrar vem hon var i sitt tidigare liv som gett henne all erfarenhet hon skildrar i sina fina låtar.