Monday 12 April 2010

Att skapa en sommar


Våren och sommaren börjar ta form. Om jag sliter mig från datorn, vill säga. Jag ska egentligen lämna in visumhandlingarna inför Ghanaresan nu. Så om det blir gjort idag, kommer vi att spendera våren i Afrika. Ja, alltså, inte deras vår. Deras regnperiod, som inte nödvändigtvis innebär regelrätta regnväder utan mer het fukt, ungefär som Malmö innan ett stort åskväder i augusti. Fast varmt. Kvavt. Intressant.

För att understryka mitt liv av kontraster har jag bokat ett rött hus med vita knutar i skärgården i sommar. Jag vet inte om jag tagit mig vatten över huvudet, det finns varken disk- eller tvättmaskin och jag kommer att vara ensam med båda barnen eftersom engelsmannen stannar hemma och drar in pengarna. Däremot finns det en glasveranda med utsikt över viken, egen strand och torrdass. Det andas min barndoms somrar lång väg. Jag vill ligga i en säng och genom fönstret se en skandinavisk sommarhimmel, höra en ensam motorbåt puttra över faret och lyssna på vinden som rasslar i björkarna. Jag har just skapat mig min afrikanska vår och min svenska sommar. Om än så länge bara på papperet. Om jag tar mig till ambassaden...

6 comments:

Susanne Snäll said...

Bäst att kolla att stugan du bokat har tak annars kanske ni får lite mer svensk sommar än ni önskar. Med tanke på att du vill ligga i en säng och titta upp mot en skandinavisk sommarhimmel. Folk bokar ju inte charterresor till Spanien mitt i juli enbart för tapas och cava. Bara som ett litet tips.

MilouK said...

Hehe, du är snabb du. När jag var liten låg jag i en säng precis vid fönstret och drog alltid bort gardinen och titta upp i himlen när jag inte kunde sova. Men jag vet... spöregn och mygg är att vänta. Kanske föredrar jag det efter Mitt Afrika? Så länge inte utedasset svämmar över. Är ni på fastlandet i juli?

Pernilla said...

Det där blir härligt Marika! Jag hoppas vi ses där ute bland kobbar och skär.

Susanne Snäll said...

Det bästa av båda världar. Asfaltshett i Afrika och skandinaviskt svalt i den svenska skärgården. Kan nog inte bli bättre.

I juli hör jag vågorna slå mot stranden på Gotland. Vill ni ha omväxling mot utedass och skärgårdsklippor är ni mycket välkomna till ön.

MilouK said...

Pernilla, jag längtar tills vi ses bland kobbar och skär!

Susanne, jag letade efter hus på Gotland också men fruktade resvägen lite. TACK för inbjudan dock. Vill verkligen komma till er vackra ö en dag.

Susanne Snäll said...

Men åh, du måste kolla lite mer på hus på ön! Jag vet flera som både har vattenklosett och tak :o)

Och numer kan man ju ta flyget.