Monday 22 February 2010

Noggrann planering - njutning nära

Idag börjar den noggranna, detaljerade och högst seriösa planeringen inför fredagens middag. Jag har bjudit mina svenskor på Old New York, Miles Davis och Veuve Clicquot-kväll, bara de kommer i stilett och liten svart. Mina underbara svenskor är inte särskilt krävande, de behöver bara en dos eskapism i slutet på veckan. På fredag är det min tur att ge dem allt. Nu behöver jag inspiration.

Jag har bett dem komma vid 19.30-tiden. Det blir ett äventyr för mig eftersom barnen fortfarande är uppe då men det var medvetet, så att mina kära vänner i alla fall, kunde få en kväll utan sagostund och sång. Jag tar hjälp av min barnflicka och ser till att det finns mycket champagne på kylning, så om barnen skulle busa alltför mycket, kan svenskorna i alla fall roa sig under tiden. Bra snacks till det?

Jag skulle vilja servera en krämig pasta till middag (en sådan där som samvetet hindrar oss från att beställa när vi är ute), gärna med pilgrimsmusslor och vitvinssås med en pigg Sancerre till. Ett recept någon? Jag är inte så bra på att svänga ihop saker. Ska jag köpa färska pilgrimsmusslor eller går det med frysta?

Till efterrätt ska jag göra en enkel men ypperligt förförisk chokladsås à la Nigella (se framför dig hur hon slickar sitt finger) med grädde, sirap och jordnötssmör och sedan ett ordentigt avslut med kaffe och cognac. Kan det vara något?

Hmm, nu saknas en förrätt. Det har jag inte riktigt tänkt på. Men veckan är lång.

2 comments:

Susanne Snäll said...

Anna Bergströms oststänger går fint ihop med champagne. Det räcker gott med hälften så mycket ost. http://www.recept.nu/1.129310/anna_och_fanny_bergenstrom/smaratter_tillbehor/annas_oststanger

Är det svårt att få tag på Västerbotten så ta din lagrade favorithårdost.

Tack Milou, för att jag för några minuter fick lämna jobbet och tänka på snacks, champagne och helg.

MilouK said...

Mmm, det låter som ett perfekt snack! Tack Nigella.