Thursday 11 February 2010

Att hitta kärleken

Har jag sagt att mitt, förlåt vårt, underbara porslin (och bestick för den delen) levererats från Selfridge's fram till vår dörr på avenyn och att jag stod en hel dag och handdiskade små, halvsmå, halvstora och stora tallrikar? Och sa jag att det var en ren njutning?

Jag och engelsmannen träffades under extremt passionerade omständigheter för nio år sedan. Vi bodde i många år i olika länder och det tog tid. Vår process att etablera ett hem är ständigt pågående, är lång och utdragen. Det kan jag rekommendera. Det är som den svenska våren som ger tid och utrymme till knoppar att brista. Som låter hägg och syrén dofta lika intensivt som grönskan är skir. Som väntar tills Östersjön blir varm.

Vi sätter oss med våra solglasögon och pashminasjalar under infravärmen och dricker våra drinkar för att vi är så otåliga. Vi fryser och huttrar i våra ballerinas och uppkavlade jeans. Vi sätter på oss våra sollinnen och bränner orutinerat våra vintervita axlar. Men vi behöver inte vara så otåliga. Sommaren kommer. I år också.

I Bryssel kommer sommaren över en natt. Som en blixt från en klar himmel blir det plötsligt +30 och parkerna förvandlas mörkgröna som om vintern aldrig existerat. Sedan tar vi sommaren för givet. Som om den alltid funnits där. Som om den alltid kommer att finnas där.

Vägen som vi färdas på är underbart magisk. Den kan vara utdragen och smärtsam men det är något visst med att öppna ett noga inslaget paket med tid och omsorg, att handdiska 15 guldkantade tallrikar från Waterford.

Att sakta men säkert lära känna en annan människa.

4 comments:

Petra said...

HEj på dej!!

Nu har jag läst en massa på din blogg! Vad bra, fint och underhållande du skriver!!! DU är bäst!

Kramar på dig! Alla hjärtans dag är svår. Vi har varit ihop i 18 år och lite till och borde väl verkligen fira alla hjärtans, fast nu är det mer barnens grej... Eller kanske inte...

MilouK said...

Tack DiLeva!!

Men DU ar bast. Jag har last din blogg i flera ar!!!!!

Ni har varit tillsammans i 18 ar. Vad ar er hemlighet. Dela med dig nu.

Petra said...

Jag tror att man delat så jäkla många saker genom livet att det är enormt svårt att INTE höra ihop. Men det stormar vilt periodvis men det verkar vi inte vara ensamma om har jag lärt mig. Du skriver ändå väldigt bra och på ett helt annat sätt, jättekul att veta vad du har för dig! Ja Di Leva, det var tider!!!

Jättekram!

Susanne Snäll said...

Ja, Petra jag vill också veta? Hur gör man? (Läs mina kommentarer på inlägget om Alla hjärtans dag så förstår du)