Wednesday 5 January 2011

Moment of truth

Idag ställde jag mig på vågen efter två långa julveckor i London. Jag hade gått upp 0,1 kg (!!!!) och nu går jag in i den fjärde och "sista" fasen. Men jag måste ge lite cred till min svärmor som lagat oerhört nyttig mat och tagit sig an Dukan, särskilt under vår vistelse.

Väldigt många har hört av sig efter nyår och vill en gång för alla ändra sina matvanor och jag kan inte annat än rekommendera Dukan. Innan man gör en radikal förändring finns alltid rädslan att det inte ska fungera och fruktan att misslyckas.

Jag har två råd att ge: håll låg profil mot omvärlden i början och tänk både kort- och långsiktigt.

Attackfasen är den absolut svåraste fasen, men kom ihåg att den är kort, tar du dig igenom den kommer du definitivt att kunna ta dig igenom alla faserna. Fokusera ordentligt de första 5-10 dagarna: se till att fylla frys och kyl med allt det nödvändiga så att du aldrig går hungrig, ta med dig lunch till jobbet, hoppa över middagar ute och after works och ta dina dagliga promenader.

Efter attackfasen, när du får introducera grönsaker, blir det betydligt lättare och då är det bra att ta fram det långsiktiga perspektivet. Njut av tanken på hur du kommer att se ut i sommar och även om Dukan garanterar resultat på vågen efter bara några dagar, tänk på att det tar tid att etablera nya vanor, och ge dig den tiden. Var snäll mot dig själv och stolt att du gör det här för dig men låt det ta tid. Man lär sig nya saker under varje fas och du ska ta med dig den nya kunskapen genom alla faser, du bygger på snarare än hoppar från en fas till en annan. Ta Dukans böcker till hjälp, de är väldigt enkla att ta till sig, och sök hjälp på nätet. Jag finns alltid här ;-)

Nytt år, nya vanor. Kom igen nu.

6 comments:

Anna @ Amerikana said...

Wow! Grattis!!

Jag kör ATTACK nu igen efter en Dukan vänlig jul (med lite undantag) - jag älskar det faktiskt! Proteinkänslan - du vet vad jag menar!!

by the way, denna veckan är Amerikana (& jag) på framsidan av Sofis Mode:)

MilouK said...

Åh, underbart med Sofis Mode!! Är det tidningen eller webversionen?
KRAM!

Anna @ Amerikana said...

Tidningen;)

MilouK said...

Perfekt personal branding, Anna. You rock.

Helena said...

hej, vilken inspirerande blogg. Jag skulle verkligen vilja prova och tror jag skulle klara det då jag redan äter mycket protein och grönsaker. Jag är gravid i vecka 10 och vill naturligtvis inte banta nu, utan har tänkt prova nästa år vid den här tiden efter barnet är född. Men tänkte ändå fråga om du vet hur Dukan ställer sig till gravida och följa hans stabiliseringsfas. Man ska ju kunna följa det där sedan vad jag förstår livet ut?

//Helena

MilouK said...

Hej Helena och tack för din viktiga fråga. Jag lägger upp den direkt på bloggen med mitt svar om det är OK? Grattis till graviditeten!!!Jag gick upp 17 kg båda gångerna...