Friday 7 January 2011

Dukan och graviditet


Det kom en fråga:

hej, vilken inspirerande blogg. Jag skulle verkligen vilja prova och tror jag skulle klara det då jag redan äter mycket protein och grönsaker. Jag är gravid i vecka 10 och vill naturligtvis inte banta nu, utan har tänkt prova nästa år vid den här tiden efter barnet är född. Men tänkte ändå fråga om du vet hur Dukan ställer sig till gravida och följa hans stabiliseringsfas. Man ska ju kunna följa det där sedan vad jag förstår livet ut?
/Helena

Hej Helena och grattis!!
Det är ju lite tabu att prata om bantning och graviditet, självklart ska man inte börja frigöra en massa gifter i sin kropp under de där viktiga 9 månaderna men man tjänar SÅ mycket på att äta medvetet även under graviditeten så att man slipper alla de där extrakilona när barnet är fött och man ändå inte hinner vare sig träna eller äta rätt. Jag gick upp 17 kg under båda, men jag åt rätt ohämmat. Jag önskar att jag hade varit lite mer medveten, men när jag blev så där outgrundligt hungrig som bara en gravid kvinna kan bli, brydde jag mig inte så mycket om alla förmaningar. Mina barn är liksom gödda på krämig pasta och glass ;-)

Dukan skriver klokt om graviditet i sin bok. Han säger att man mycket väl kan följa konsolideringsfasen under hela graviditeten men med följande anpassning:
1. ät frukt två gånger om dagen istället för en
2. istället för helt fettfria mjölkprodukter, använd ca 2% fett i din mjölk, yoghurt, ost osv
3. hoppa helt över proteindagar

Visst låter det riktigt rimligt?

KRAM och lycka till!!

No comments: