Tuesday 18 January 2011

Extra tuition?!


Jag försöker få till en lekstund med en kille i klassen som V gillar. Hela förra terminen var det omöjligt att hitta ett datum som passade dem. Jag gjorde ett nytt försök igår och fick ett svar tillbaka att barnet är så uppbokat under veckorna med pianolektioner, extra tuition och andra after school activities att en liten lekstund förvandlats till en ren omöjlighet. Och jag börjar tänka med min svenska statsskolehjärna, extra tuition... är det dags för det nu? Har jag missat något? Kommer V någonsing att komma in på universitetet när hans klasskompisar växlar upp redan nu? Ska jag veta sådant här, som växt upp i lalaland där alla gick i samma skola och det fanns två kategorier elever: plugghästarna, och icke-plugghästarna. De flesta rörde sig någonstans på mitten. Måste fråga engelsmannen, han kanske vet hur man elitiserar en femåring. Innan det är försent.

3 comments:

Ditten om livet said...

Låter hemskt i mina öron, att barn inte får vara barn. Men det kan ju bero på att jag är uppväxt här i Landet Lagom:)

Kin@ said...

Jag måste bara få säga, tusen tack för den ispiration du och bloggen proteindieten, som Karl-Erik skriver, gav mej, så att jag startade med Dukan!
Det har fungerat så bra och esom jag fick reda på att jag är laktos och vetemjöls-/stärkelse intolerant, så har det här passat mej perfekt; att lägga om kosten helt, göra en radikal förändring.
På 17 dar har jag gått ner 4,9 kilo och mår fantastiskt bra!
Är mätt och belåten och sötsuget är som bortblåst.
Mvh Kin@

MilouK said...

Ditten: jag vet!! Jag tycker också att det är hemskt. Jag vet att i UK har nästan alla barn extra tuition för att det är sådant tryck på de bra skolorna och barnens resultat är allt som räknas. Här i Bryssel är det lite lugnare.
Kina: Tack och grattis till 5 kg på 17 dagar!! Otroligt bra jobbat. Om det är OK med dig så lägger jag upp din kommentar på bloggen, jag tycker det är viktigt för alla laktosintoleranta.