Friday 21 January 2011

It's a date


En kompis frågade vilka barer och restauranter jag kunde rekommendera till hennes bror som ska på helgresa till Bryssel. Det kan låta som en rättfram fråga, men för en utarbetad utlandssvensk med två små barn som inte upplevt den riktiga Brysselnatten på sex år, var det inte så lätt. Några favoriter dök genast upp i huvudet, men jag googlade lite först, för att se att de fortfarande existerade (bra krogar har för vana att brinna ned i den här stan. Fråga mig inte varför, då ringer det väl på dörren i natt).

Så några säkra kort för en middag ute blir Belgaqueen, för inredningen och ostronbaren, Bonsoir Clara för atmosfären, och Quincaillerie för skaldjuren. Jag hade hemskt gärna velat rekommendera Odette en ville också, men Brysselgästerna är studenter, så det vore inte riktigt rättvist.

Däremot sa jag åt dem, att tjusningen med Bryssel är inte de stora etablerade, utan de små ombytliga och opretentiösa hålen i väggen som är utspridda över hela stan, men desto svårare att peka ut, särskilt när man inte har varit ute i svängen på ett tag. Det bästa är att ta en taxi till Place Chatelain vid 20.30-tiden och promenera upp på Rue de Page eller Rue Africaine och fönstershoppa lite innan man bestämmer sig. Vanligtvis är det lättare att få bord på de mindre ställena.

Mmm, nu blev jag sugen på att dra en välförtjänt borste genom håret, sätta på nya Josephklänningen och boka en date med min man. Vilken bra idé! Tack Brysselgästerna för inspirationen.

2 comments:

Nina said...

Hej, hittade av en slump din blogg när jag googlade Dukan dieten. Jag har precis beställt boken på amazon. Jag är lite skeptisk till dieter men har en hel del kilon att gå ned och tänkte testa med Dukan. Hur har det gått för dig, håller du fortfarande vikten? Jag har ganska många kilon att gå ned och undrar om jag kommer att stå ut... För övrigt bor jag också i Bryssel och känner igen mig i mycket av det du skriver. Roligt att hitta en svenska som bloggar härifrån, det verkar inte finnas så gott om dem!

MilouK said...

Hej Nina! Kul att läsa din kommentar. Du, jag är också skeptisk till dieter, men jag lovar dig, den här är både effektiv och hållbar. Jag håller vikten och det är inte ens jobbigt längre. Du kommer att stå ut!! Det är egentligen bara första fasen, attackfasen som är riktigt jobbig, sedan blir kosthållningen mer varierad och du kommer att kunna anpassa dina vanor till det som passar dig. Bra att du köpt boken, den är jättebra och lätt att sätta sig in i. Och du bor i Bryssel!! Är du här "permanent"? Lycka till med Dukan, hör gärna av dig igen. Det skulle vara roligt att höra vad du tycker. Trevlig helg!