Wednesday 12 January 2011

Loka och natriumhalten

Det kom en fråga

Hej. I den engelska boken som beskriver dieten talas det om att man ska dricka 1½ liter vatten/dag. Helst ska man dricka vatten på flaska, särskilt under attackfasen. Det varnas det för vissa vatten som innehåller för mycket natrium (tror jag att det var). Men det finns ingen gräns angiven för vad som är för mycket. Vad är för mycket? Loka innehåller följand mg/liter: Natrium 150, Kalium 90, Magnesium 10, Kalcium 30, Sulfat 20, Klorid 20, Flourid 0,1. Är detta bra eller dåligt?

Svar:
Tack för din fråga! Som du säger rekommenderar Dukan flaskvatten som har låg sodium/natriumhalt, t ex Vittel, Evian, Buxton, Highland Spring, Volvic och Perrier. Man kan gärna undvika t ex San Pellegrino och Badoit. Han säger även att man kan dricka kranvatten. Det viktiga är att man får i sig den vätska kroppen och njurarna behöver, men jag antar att Dukan syftar på Frankrikes kranvatten, och att sodiumhalten varierar geografiskt. Vad avser Loka låter det som en extremt hög natriumhalt. Det vattnet jag köper på flaska i Belgien, som är affärens egna märke (det billigaste) har en natriumhalt (mg/l) på 1,4. Se här för en hemsida som publicerar olika halter för mineralvatten. Loka är inte med där, men listan är ändå en bra jämförelsegrund.

1 comment:

Ditten om livet said...

Jag gör eget bubbelvatten med min soda streamer, men när jag ska jobba långpass så köper jag 1,5 lters flaska

-Coop X-tra bordsvatten lemon-lime-smak, kostar under 10:- Innehåller 300mg salt motsvarande120mg natrium/liter

- Premier bordsvatten citron, kostar under 10:- Innehåller 15,6mg Natrium/liter