Saturday 10 October 2009

Autumn Leaves

Så var det dags för höst. Oktober är den bästa månaden på året. Om man har tur finns det lite solbränna kvar. Stövlarna åker fram och ulltröjan åker på. Polos, halsdukar, handskar och solglasögon. Det kan knappt bli bättre. Jag tänder ljus till frukost, lunch och middag, äter köttgryta och dricker tunga viner. Jag bakar gammal klassisk äppelpaj och jagar febrilt vaniljsås i affären (lyckas aldrig hitta en och måste ut till IKEA istället). Jag går sakta promenader i parken, sparkar i lövhögar och beundrar alla färger.

Jag är motvilligt tillbaka i rutinerna och vardagshetsen. Ekorrhjulet snurrar fortare och fortare, men trots hösthastigheten lägger det sig ett paradoxalt lugn över huset. Det finns en trygghet i att allt är som vanligt. Att väcka trötta och hostiga barn innan solen gått upp, att bre smörgås och torka spilld mjölk. Att skynda till dagis och vinka i fönstret. Att åka samma buss som 100 andra kostymer och gå i samma riktning till jobbet, att hälsa på vakten i receptionen och utarbetad sjunka ned i kontorsstolen innan klockan ens blivit nio. Att dricka den där första kaffe latten på dagens första möte och äntligen piggna till. Anna Holtblad, here I come. Oktober är här.

1 comment:

Susanne Snäll said...

Ja, vad vore livet utan mörker, höst, lövhögar, ylletröjor och tända ljus? Jag älskar också hösten. Nästan lika mycket som jag älskar vintern. Kan det inte snöa snart?