Sunday 6 December 2009

Travel insights


Hon sitter mitt emot mig, den tillfälliga medpassageraren, och hon säger efter en stunds kallprat:
"Jag önskar att jag var en disktrasa, att jag var urvriden till sista droppen och aldrig behövde gråta mer." Hon säger det så neutralt att jag tror att vi fortfarande talar om vädret.
"Varför vill du inte gråta?"
"För att det inte hjälper längre."
Resenären bredvid koncentrerar sig på att se ut som om han inte lyssnar. Jag tar en klunk kallt kaffe och säger i samma neutrala tonfall:
"Du ser inte särskilt olycklig ut."
Hon är så välklädd. Nästan vacker. Hèrmesscarfen är knuten enligt kortleken, manchettknapparna är putsade och mineralpudret är på plats. Jag tror till och med att hon har borstat ögonbrynen.
Hon ler:
"Jag är ordentligt urvriden idag. Jag vill bara inte bli uppblött igen. Men jag vet att det kommer."
Jag visualiserar henne som animerad, någon öppnar munnen på henne och häller ned tårar. Hon är genomskinlig och jag ser att hon fylls, upp till knäna, midjan, bröstkorgen, och till slut svämmar det över. Tårarna svämmar över.

"Det får räcka nu. Det får vara bra."
Jag nickar som om jag förstår. Jag önskar jag var en klok person som i en mening kunde förmedla ett budskap, en uppmaning som min olyckliga medpassagerare kunde ta med sig, använda och vårda och kanske en dag bli en mindre olycklig eller till och med en lite glad person.

Belgien rusar förbi i 29o km/h. För ovanlighetens skull skiner solen. Hon ser på mig med intensiv blick, som önskar hon ett svar, en lösning. Jag tar upp mobilen ur väskan och börjar radera gamla SMS.

Tänk att det finns människor som önskar att de var urvridna disktrasor.

No comments: