Monday 21 December 2009

Snökaos i våra hjärtan

Nu har Eurostar just deklarerat att tågen ska börja gå imorgon med begränsad styrka. Under tisdagen får bara de passagerare resa som skulle ha åkt under helgen, då tågen stod stilla. För mig innebär detta att jag antagligen kommer med den 24:e.

Imorgon ska det snöa igen. Belgarna slirar omkring på sina sommardäck i snömodden. Europaskolan håller stängt på grund av snön. Skandinaverna ojjar sig, men det är ett bra beslut. Det minskar antalet bilar och barn på vägarna. Jag tror inte det ens finns plogbilar i den här stan. Igår var det fyra par som ringde återbud till vår drink pga snön. Jag kan tillägga att inga av dem var svenskar.

Vad som fascinerar mig är ungdomarnas sätt att klä sig i kylan. I lördags visade vår termometer -7 (jag har hört alla möjliga förslag, inget särskilt rimligt, men det var i belgiska mått mätt väldigt kallt). Killarna släntrade omkring i öppna jeansjackor och gymnastikskor, tjejerna var v-ringade och barhuvade. Det är som om alternativet att klä sig varmt inte existerar.

Som svensk tar jag förstås tillfället i akt att damma av Monclerjackan och dra mössan över öronen. Engelsmannen tittar skeptiskt på mig när jag drar ned kylan i lungorna. Den luktar ju så gott. Den luktar hemma.

No comments: