Tuesday 31 July 2012

Och en dag kliver vi av

Lilla E och jag har inte varit ifrån varandra sedan hon lades in på sjukhus i början på juli. Hon är en del av mig igen, jag en del av henne som vore hon tillbaka i min livmoder. Hos mig vilar hon tryggt, hos mig kan ingenting ont hända. Irrationellt kontrollerar jag situationen med min ständiga närvaro och observerande öga. Jag steriliserar flaskor och nappar, byter handdukar och torkar golv. Trär omsorgsfullt säkerhetsbältet i bilbarnstolen. Mot det yttre kan jag skydda henne. Min flickas hjärna är okontrollerbar. Den vetskapen är svår för en mor. I min livmoder var hon säker. Jag vilade men rörde på mig. Syreintag var viktigt. Jag kunde Livsmedelsverkets rekommendationer för gravida utantill. Jag sov, åt vitamintillskott, mineraler och folsyra. Allt gjorde jag. Sparkdräkterna var i ekologisk bomull, tvålen oparfymerad. Allt var perfekt, förstår ni. Ultraljuden var särskilt perfekta. Hjärnans struktur, hjärtats kammare, ryggraden, fingrarna de tio, näsan. Min eller hans? Hmm. Noga följde jag bilderna på skärmen som förstod jag varje mörk fläck, varje ljust parti. Allt var perfekt, meddelades jag. Allt skulle bli perfekt. Ingenting annat var möjligt. Så satt vi där. På våra höga hästar. Jag också han. Vi som ville ha många barn för att vi var skyldiga världen det. Vi satt på våra höga hästar tills vi tvingades kliva av. Lilla E fick infantile spasm och inget fick vi veta om framtiden. Ingen prognos har vi fått. Smällen. Sedan känslan av overklighet mitt i det skräckfyllda. Sedan. Kliva av. Skamset tittade jag upp där jag stod på golvet och började möta blickar. Skammen, för att jag inte trodde mig vara en av dem. De som kunde drabbas av det som var livet. Det hände inte oss. Vi har ju expatskontrakt, universitetsexamen och pengar på off shorekonto. Inget var oförutsägbart, oplanerat, avvikande eller onormalt. Skamset mötte jag människors blickar och där gick jag sönder. Mitt bland dem som jag inte trodde var jag. Inte kunde tänkas vara. Så oerhört naivt av mig. Penibelt. Så lite vi visste. Så lite jag vet.

6 comments:

Susanne Snäll said...

Livet, ja. Ibland så svårt, så ovisst och så skrämmande. Höga eller låga hästar. Man rider liksom bara på. Inget att skämmas över. Det enda man vet att det sällan blir som man tänkt sig. Men kämpa på! Tänker på er! Kram

Anonymous said...

Oj, det var länge länge sedan jag tittade in på din blogg, hade ingen aning. Har inte ord... lycka till till lilla E. Och till er.

Petra said...

Marika, tittade in för att se hur ni har det och väntade mig ju inte detta. Vilket tufft besked ni har fått. Blev alldeles förstummad när jag läste så jag förstår vilken chock ni måste vara i. Önskar att man kunde göra något. Massor av kramar till er allihop!!!

//Petra

Julia said...

Tittar in och ger dig en styrkekram!

Julia said...

Tittar in och ger dig en styrkekram!

MilouK said...

Tack så mycket för alla fina tankar. Nästa vecka har vi återbesök hos neurologteamet i London med nya provresultat. Jag återkommer. Kram från Sverige.