Wednesday 15 August 2012

Liten lättnad

Återbesök i London. Jag fick inte ta med mig chefsneurologen hem den här gången heller. E blev inlagd på sjukhus för sex veckor sedan och fick diagnosen infantile spasm/ West Syndrome. Detta efter att vi vid två tillfällen oroligt tagit både henne och videofilmer av hennes anfall till vår barnläkare i Bryssel som konstaterade två saker: det är inte epilepsi och det är inte akut. Han hade fel. Det var en aggressiv typ av epilepsi och det var mycket akut. E fick behandling samma dag som hennes kaotiska EEG bekräftade diagnosen. Den acceptabla dosen av steroider som man kan ge ett barn utan att det påverkar den naturliga hormonnivån är 7,5 mg om dagen. Under två veckors tid fick E 40 mg. Sedan har vi sakta men säkert trappat ned prednosolene, tillsammans med pyridoxine och biotin som båda är spasmhämmande medicin. Jag har gett henne medicin sex gånger om dagen hela sommaren. E har också gjort magnetröntgen och tagit ryggmärgsprov. Idag fick vi de goda nyheterna att alla prover är negativa och vi kan avsluta behandlingen helt. Vår neurolog sa att de får in ca 1 barn i månaden med West Syndrome, "thus it is fairly common. What is very unusual is to get a case like E, who seems to have recovered." Nu återstår sjukgymnastik och förhoppningar om fortsatt normal utveckling. Om detta vet vi fortfarande inget. Men idag tillåter jag mig att andas ut. Om så bara för en dag.

13 comments:

Anonymous said...

Vilken otrolig lättnad för er! Nu kan det bara bli bättre1

MilouK said...

Hej käraste Brysselkakan. Tack för dina fina och stöttande kommentarer under hela resan. Vet inte om den är slut men i hamn ett tag. Jag uppskattar dig så mycket, du anar inte.

Susanne Snäll said...

Åh, vilka underbara nyheter! Vilken lättnad! Skönt att kunna andas igen. Om bara för en dag. E är en riktig kämpe!

MilouK said...

Tack Susanne! Du måste hälsa till din lille kämpe också. Vi hörs snart.

Julia said...

Skönt att höra! Även om vi inte känner varandra så känner jag för dig. Kämpa på, en dag i taget.. Kram!


Juliark.blogg.se

MilouK said...

Tack snälla Julia!!! Vet du, jag försöker gå in på din blogg. Är den spärrad med password? Stor kram till dig.

Anonymous said...

Underbara nyheter!! Blir så glad att höra detta!!! Pussa din fina familj o stort tack för senast!! Så mysigt att ses!!!
Kramar o tankar, Åse

Julia said...

Hej, du får gärna läsa:)
Anv: be
Lösen: happy
Hoppas ni har en bra helg, kram!

Elisabet Tiselius said...

Åh, vad det låter uppmuntrande.Jag tänker på er och hoppas att både E och ni kan hämta krafter igen. Vilken resa!

Julia said...

kram!

Petra said...

Åh Marika!! Jag pratade med en gammal dagismamma idag som berättade att deras dotters epilepsi nu försvunnit och då kom jag och tänka på er och gick in här och vilka härliga nyheter! Håller tummarna för att det fortsätter lika bra med sjukgymnastik och annat!

Kramar!!!!

MilouK said...

Tack Julia, Elisabet och Petra for era ord!!! Lilla E ar fortsatt stabil.

Anna @ Amerikana said...

Fina Du, vilken sommar ni haft! Jag har just läst allt, och ville bara att du ska veta att jag tänker på er och lilla E! Hoppas att allt blir bara bättre nu!! KRAMAR i massor!! ANNA