Wednesday 9 June 2010

Jag är ingen idrottsman

Ibland blir ambitionen dumdristig. Jag kom igång och började springa riktigt bra innan jag åkte till Ghana. Jag sprang två dagar i veckan i fyra veckor, ca 50 minuter varje gång (jag springer väldigt sakta och vet inte hur lång sträckan är, men jag försöker vara ute så länge jag kan. Detta innan frukost för att maximera fettförbränningen). Sedan kom ett uppehåll på fyra veckor men så i måndags kände jag mig äntligen i ordentlig form så jag valde dumt nog att utöka sträckan (ett extra varv runt sjön) med ca 15 minuter. I huvudet kändes det fullkomligt logiskt och jag ville verkligen ta ut mig. Efter exakt 50 minuter skrek mina knän NEJ och jag var tvungen att avbryta!! Sedan dess har jag haft ont i knäna. Vad gör jag nu??

3 comments:

Susanne Snäll said...

Ingen panik. Även idrottsmän och kvinnor drabbas av bakslag och överträning. Det är helt normalt. Mitt, helt erfarenhetsbaserade, tips är att gå samma sträcka istället för att springa. Håller smärtan i sig smörj med Voltarenkräm eller liknande ett par dagar.

/Hobbydoktorn

MilouK said...

Du menar tills smärtan ger sig eller alltid? Jag kör power walks ibland men jag föredrar verkligen att springa.

Susanne Snäll said...

Du ska bara gå så länge du har ont. Ta det sedan lugnt när du börjar springa. Om smärtan inte går över ska du nog konsultera med en riktig läkare.