Monday 11 May 2009

Le Pain Quotidien - himlen runt hörnet


Igår var det Mors Dag i Belgien och vi tog en låååååång brunch på Le Pain Quotidien. Det bästa med att bo i Bryssel (förutom expatkontrakten och närheten till Champagne) är gångavståndet till Pain Quotidien. Alla produkter är bioodlade. Frukosten är fantastisk. Olika sorters bröd, pain chocolats, croissanter, marmelader, färskpressade juicer, te (deras Earl Grey är en riktig skapelse), kaffe, färsk frukt, yoghurtar. Allt blir serverat på enorma bord som alla hungriga Brysselbor samlas runt. Som en enda stor familj (nej, inte riktigt!).
Jag skulle spendera en hel dag där om jag kunde. Tyvärr är min man engelsmannen inte lika imponerad (det kan bero på alla lammullströjor och bruna moccaskor som går dit). Vi är därför nästan aldrig där tillsammans, men jag introducerar sakta men säkert konceptet till min son, och han har fallit pladask för deras brownies och varma choklad. Vad gör man inte för lite sällskap.
Minst en brunch på Le Pain Quotidien är obligatorisk för de som kommer och hälsar på oss, men det blir alltid fler.

No comments: