Saturday 23 May 2009

Homesickness at its best

Vad gör man när bästisen skickar ett sådant här SMS:

Har precis gått en 40-minuters promenad med dubbelvagnen, Solsidan runt. Nu sitter jag på bänken vid stranden och andas havsluft och har sommarkänsla medan båda barnen sussar så gott i vagnen. Det enda som stör är en objuden mås som spatserar runt med mallig uppsyn. Fundering: Undrar vilket te jag ska dricka när jag kommer hem... Wish U could join.

Vad gör jag?

Jag lägger mig på köksgolvet, bankar nävarna i golvet och gör klart för engelsmannen att jag kommer att ligga så här tills vi flyttar till Sverige. Eller så tar jag min korg, går ned på marknaden, köper du pain, du fromage, du vin, promenerar hem, säger bonjour till våra piffiga grannar, sätter mig på vår franska balkong och iakttar livet på gatan. En italienare pratar felfri franska med en tysk. De kommenterar att det är årets varmaste dag. Jag småpratar med engelsmannen om Champions League finalen, ropar till sonen att han ska borsta tänderna och leker med dotterns vilda lockar.

Också ser jag fram emot sommaren, då jag och bästisen ska sitta vid stranden, andas havsluft och undra vilket te vi ska dricka när vi kommer hem.

No comments: