Friday 8 October 2010

Dukan diet update


Jag väger fortfarande 54 kg matchvikt. Jag var nere och gästspelade på 53,5 vilket jag föredrar, men 54 är OK. Igår hade jag proteintorsdag och jag var inte särskilt hungrig så det gick bra:

Frukost: havrekligröt och 0% mjölk
Lunch: Omelett på 3 ägg och rökt skinka i tunna skivor
Eftermiddagsnack: 2 st 0% yoghurt
Middag: skagenröra, pannbiff med kapris och vitlök, äggröra

Me jag har mina funderingar kring den här dieten.

1. Jag är noga med att ta vitaminer för jag kan inte tro att jag får i mig tillräckligt med grönsaker varje dag, trots att jag nu sex dagar i veckan får äta grönsaker (bara en frukt om dagen är tillåten, jag kan ersätta det mot bär och jag ska börja göra smoothies på morgnarna igen).

2. Det verkar så onyttigt att snacka på yoghurt och skinka (som jag gör nu när jag är riktigt hungrig mellan måltiderna) och det blir så enahanda. Och hur är det egentligen med 0% yoghurt, visst tillsätts extra socker i dem? Vad kan man utöka snackbaren med? Morötter och blomkål, kanske.

3. I lördags åt jag och engelsmannen ett celebration meal (2 i veckan är tillåtna) och vi delade på en flaska vin. Det kändes så vuxet att bara dricka en flaska och sluta i tid. Tråkigt. Och vuxet.

Jag måste bli bättre på att späcka dagarna med grönsaker, helt enkelt. Man ska helst inte ha mer än en proteindag i veckan i den här fasen, men jag funderar på att utöka med tre för när jag är i Stockholm kommer jag att synda. Big time.

2 comments:

Susanne Snäll said...

Keso och kesella är perfekta snacks. Fulla med protein och väldigt lite kolhydrater. Jag brukar äta den med 1,5 % fett. Blanda med bär och det blir nästan som yoghurt (bara nästan). Morötter är gott och nyttigt men blomkål och broccoli innehåller mindre socker.

Får du äta avokado? Funkar utmärkt ihop med keso, är mättande och otroligt gott.

MilouK said...

This is why Dukandieten är SÅ mycket lättare att praktisera i Sverige. Utbudet av mjölkprodukter är inte särskilt bra här, så jag hittar inte keso under 4% och kesella finns nog inte att tillgå. Däremot använder jag mig mycket av en 0% Fromage Frais som bl a fungerar till min supersmala skagenröra. Avokado är tyvärr strängt förbjudet, jag som älskar avokado. Och du har rätt, morötter är bara tillåtet en gång om dagen i den här dieten, så det är bättre med blomkål och broccoli. Tack för tipsen!