Thursday 28 October 2010

Dukan Diet tips - pure protein plus more


SNACKS när hungern slår till
1. Tunna skivor rökt kalkon
2. Tunna skivor rökt skinka
3. Fettfri vaniljyoghurt
4. Naturell yoghurt med kanel
5. Kräftstjärtar
6. Fettfri keso inrullad i skinka
7. Kalla köttbullar
8. Rött té
9. Vatten

FRUKOST i novembermörkret
1. Havrekligröt. Görs på 1 minut i micron med lättmjölk. Som balsam för själen (och magen).
2. Äggröra med skinka, lax eller kalkon (som värsta hotellfrukosten).
3. Espresso eller en skummig cappuccino. Investera i en Nespressomaskin, en god kaffe är som en efterrätt, skummad mjölk som vispad grädde.
4. Kokt ägg och sardiner i tomatsås.
5. Svart té smaksatt med bergamotolja eller lapsang. Ett riktigt wake up call.

SPICE UP hela tillvaron med
1. Citron, kapris och färska kryddor som basilika, timjan, salvia, dill, dragon.
2. Laga stark mat med färsk chili och vitlök. Man blir mätt av mycket smak.
3. Smaksätt en kall yoghurtsås med dijonsenap och färsk timjan. Den kalla såsen underlättar proteinfasen.
4. Gör en god balsamvinägerdressing och använd den dagligen.
5. Skaldjur! Enkel superlyx.
6. Använd dina kokböcker och läs dem med dina Dukanglasögon, uteslut det som inte är tillåtet utan att det blir tråkigt och smaklöst.

5 comments:

Elin said...

Denna Diet ska jag testa, har kollat på olika dieter förut. Men tycker inte att någon passar in på mig. Men den här ska jag testa!

MilouK said...

Elin! Jag hade heller aldrig provat diet förut och har aldrig trott på utlovade resultat, men Dukan är så enkel, smart och långsiktig. Jag kan verkligen rekommendera den.

Gott & Annat said...

har du använt hans bok eller signat upp på hemsidan eller kör du "själv"? Var hittar man typ recept annars på webben?

MilouK said...

Vanliga dagar, jag köpte hans bok och har läst den och följt den från pärm till pärm. Det finns många bra recept i den, men efter hand så lärde jag mig vad jag "fick" laga och började använda mig av min egen matlagning och mina egna kokböcker, men jag tog bort det som inte var tillåtet. Jag kan verkligen rekommendera boken, den är klar och tydlig och fokuserar på vad man KAN äta, snarare än på vad man INTE kan äta. Tyvärr finns den inte översatt till svenska och det krånglar till en del termer, särskilt när han beskriver olika sorters bröd, men den är enkel och lättläst. Jag har inte kollat webben för recept, men vet att han har en bra co.uk-sida.

Gott & Annat said...

tack! Jag beställde boken idag; jag vill läsa den så att jag får in hans "tänk" ordentligt:)