Saturday 2 October 2010

Dukan Diet tips

Coolaste Julia Klingener på Aftonbladet ringde och ville veta mer, så jag ska försöka skriva lite mer utförligt om Dukandieten som jag och engelsmannen mycket framgångsrikt praktiserat i en månad nu. Dieten har tagits fram av en fransk läkare och baseras på fransk matkultur och mentalitet, det är en diet som passar livsnjutaren och är oerhört användarvänlig, även för oss som inte lagar särskilt avancerad mat till vardags.

Dukandieten är här för att stanna, och kan ge dig enkla tips och vanor som gör att du faktiskt kan behålla din idealvikt istället för att gå upp allt du lyckats gått ned, (och mer därtill, vanligtvis).

Jag har gått ned från 58 kg till 53,5 kg på fyra veckor och det var inte ens svårt.

Attackfasen (1-10 dagar):
Vi körde en vecka. Man får äta hur mycket man vill av:

- biff, kalv
- kyckling
- fisk
- skaldjur
- skinka
- ägg
- mjölkprodukter med 0% fett
- 1,5 l vatten per dag

Vi inhandlade mängder av ovanstående mat inför vår attackfas, så att vi även kunde småäta och ta med lunchmat till jobbet, om så behövdes. De tre första dagarna var tuffa. Jag blev yr, lite illamående och var väldigt hungrig. Sedan blev det lättare. Jag piffade upp maten med färska örter, citron, dijonsenap och kalla yoghurtsåser för att det skulle bli mer välsmakande och inte kännas som en vanlig, tråkig diet. Jag gick ned 2 kg på sju dagar, engelsmannen 4 kg.

TIPS Attackfasen: Bestäm dig. Kom ihåg att den här fasen bara pågår några dagar så det är OK att avsäga sig AWs och middagar ute. Planera både måltider och snackalternativ, så att du inte står där och kokar pasta med pesto när du är vrålhungrig och sen hem från jobbet. Det är inte nyttigt att bara äta protein, men tänk på att det är en kort fas som hjälper din kropp att bli av med kilon i snabb takt. Om du inte gillar rött kött, dra fördel av att man får äta alla typer och skaldjur och fisk, vilket gör det lite fräschare. Väg dig ofta. Resultaten av den här fasen är tydliga.

Cruisefasen:
Ät som ovan men inkludera ALLA typer av grönsaker varannan dag. Ät så här tills du nått din idealvikt. Det tog oss 3 veckor. Jag gick ned 3,5 kg, engelsmannen 5 kg. Efter en vecka av bara protein känns grönsaksdagarna som en riktig fest. När jag vant mig vid att inte äta bröd, ost, pasta, ris och potatis kändes inte den här fasen längre som en diet. Det var som att äta som vanligt.

TIPS Cruisefasen:
Gör inte bara sallad. Rosta tomater och paprika, woka eller grilla grönsaker i ugnen och gör Dukans fantastiska vinaigrette, och andra enkla men delikata recept.

Styrkefasen:Jag har precis kommit hit, så kan ännu inte ge några tips. Men nu gäller det att hålla vikten och inte förgöra alla ansträngningar som jag gjort hittills. Nu får jag börja äta, som ovan och:

- en frukt per dag
- två skivor fullkornsbröd per dag
- 40 g ost per dag
- två måltider pasta, ris eller potatis per vecka
- lamm och griskött
- två "fria" måltider per vecka (dvs vad som helst, men i lagom dos)
- en dags attack fas per vecka, dvs ät bara protein varje torsdag t ex.
Efter en månad av en ganska begränsda diet vill jag påstå att jag inte är särskilt sugen på varken ost eller pasta. Jag kan sakta återgå till mina gamla (hälsosamma)rutiner, men med en ny, nyttigare Dukan bas. En hel dag med protein känns inte det minsta jobbigt längre.

Stabiliseringsfasen
- Ät vad du vill, sex dagar i veckan, baserat på styrkefasen.
- Fortsätt praktisera det du lärt dig under dietens gång och håll kvar vid dina nya vanor.
- Fortsätt med proteintorsdagar under resten av livet.
- Glöm trappor och rulltrappor. Använd benen och vardagsmotionen som ett verktyg att hålla dig i form.
- Ät tre matskedar havrekli varje dag under resten av livet.

Reflektioner:Jag gillar den här dieten för att det är den enda jag någonsin provat :-) och för att den är väldigt enkel och lätt att praktisera i vardagen. Men det är trots allt en diet, den kommer inte att uträtta några under om du inte sätter dig in i detalj vad som krävs, vad du får äta och inte äta och vad som är obligatoriskt. Jag har gått ned 4,5 kg på 4 veckor men jag har också följt Dukandieten till punkt och pricka. Det som är fascinerande är att man verkligen äter sig mätt och ändå går ned i vikt. Jag har bara läst om det fenomenet tidigare men har aldrig trott att det verkligen fungerar. Den största utmaningen är förstås att hålla en stabil vikt som man är nöjd med. Jag återkommer om detta.

36 comments:

Anonymous said...

å vad äter du till frukost?

MilouK said...

Hej anonym! Frukosten är nästan det enklaste. Till exempel något av detta: havrekligröt, omelett, kokt ägg, äggröra, skinka, lax, yoghurt, té eller kaffe eller sardiner i tomatsås.

Anonymous said...

Hur funkar det i Attackfasen, är det så att du inte ska ha nått till köttet eller kycklingen eller vad du nu äter? :)

MilouK said...

Du har rätt, (tyvärr) är det bara protein som gäller under attackfasen men eftersom man får äta fettfria mejeriprodukter kan man alltid ha lite keso eller en kall yoghurtsås till. Jag brukade också göra äggröra/omelett ibland för att det var så tråkigt att bara äta fisk eller kött. Tröstande är att attackfasen bara pågår en vecka eller så, så det går att stå ut! Ska du prova?

Anonymous said...

Tror jag ska testa den här dieten (gillar proteinrik mat och är rätt neutral till kolhydratrik föda) Blev nyfiken på vinaigratten du skriver om. Kan du dela med dig av vad den innehåller?
/Anna

Sara said...

Tack så hemskt mycket för all information! Jag var lite osäker på om jag ville testa detta eller inte, är fattig student för tillfället så har inte riktigt råd hehe. Men din info har verkligen hjälpt och jag känner mig motiverad =) TACK TACK TACK

MilouK said...

Sara, TACK SJALV for ditt inlagg. Jag kan saga att dieten verkligen fungerar och att du gor helt ratt i att prova den! Samtidigt forstar jag att du har tvekat for att det ar lite dyrt, men du kanske balanserar det genom att inte kopa sa mycket alkohol i fortsattningen ;-) som student, menar jag... :-)

MilouK said...

Hej Anna, tack for din fraga!!

Vinaigretten ar fantastisk:
1 matsked Dijonsenap (eller annu battre, 1 msk fransk meaux a l'ancienne, med senapsfron)
5 msk balsamvinager
1 tsk olja
salt och peppar
1 hel vitloksklyfta som kan ligga pa botten och marinera
7-8 basilikablad

Lycka till!!

Unknown said...

Hej!
Kan man alltså använda olivolja, vinäger/balsamvinäger och kryddor under alla faser av dieten?

Unknown said...

Hej!
Kan man alltså använda olivolja, vinäger/balsamvinäger och kryddor under alla faser av dieten?

MilouK said...

Sara, tack for din fraga!

Dukan säger att man ska försöka undvika allt vad olja heter, vare sig det är olivolja, solrosolja eller rapsolja. Jag har köpt oliviljespray, vilket är ett enkelt sätt att kontrollera mängden man använder vid stekning och wok. Annars kan du droppa i olja i pannan och stryka ut det med lite hushållspapper. Ytan täcks då av olja och papperet suger upp resten. Oliviljan (som jag för övrigt älskar) är en grym kalorikälla och jag tror det gjort under för mig att bli mer medveten hur mycket jag faktiskt använder. Men alla kryddor ar, vad jag vet, tillatna.

MilouK said...

Sara, balsamvinager ar ocksa tillatet.

Johan said...

Hej. I den engelska boken som beskriver dieten talas det om att man ska dricka 1½ liter vatten/dag. Helst ska man dricka vatten på flaska, särskilt under attackfasen. Det varnas det för vissa vatten som innehåller för mycket natrium (tror jag att det var). Men det finns ingen gräns angiven för vad som är för mycket. Vad är för mycket? Loka innehåller följand mg/liter: Natrium 150, Kalium 90, Magnesium 10, Kalcium 30, Sulfat 20, Klorid 20, Flourid 0,1. Är detta bra eller dåligt?

MilouK said...

Hej Johan! Tack för din fråga. Som du säger, rekommenderar Dukan flaskvatten som har låg sodium (natrium)halt, t ex Vittel, Evian, Buxton, Highland Spring, Volvic och Perrier. Man ska undvika San Pellegrino och Badoit. Han säger även (vilket är intressant när man bor i Sverige) att man kan dricka kranvatten, det viktiga är att man får i sig den vätska kroppen och njurarna behöver. Vad avser Loka låter det som en extremt hög natriumhalt. Det vattnet jag köper på flaska i Belgien, som är affärens egna märke (det billigaste) har en natriumhalt (mg/l) på 1,4. Jag ska kolla vidare och återkomma i frågan om Loka är bra eller dåligt.

MilouK said...

Johan!! Jag har gjort ett inlägg av din fråga, med ett längre svar. Hoppas det var OK.

MilouK said...

Johan!! Jag har gjort ett inlägg av din fråga, med ett längre svar. Hoppas det var OK.

Sara said...

Hej

Detta verkar verkligen fungera och din förklaring till hur det går till är jätte bra. Men jag har testat jätte många dieter där jag har lyckats men efter att jag slutat med dieten så gick jag upp igen.

Anonymous said...

Hej

Detta verkar fungera jätte bra och din förklaring är jätte bra. Men jag har testat jätte många dieter och lyckats men när jag slutat med dieten så går jag upp igen.

Sara said...

hej milouk

jag undrar vad för sorts mjölk du använde med havrekli?? dukan vill att man använder mjölk produkter med 0% fett.. och vad jag vet så har vi inget sådant i sverige. De lägsta e 0.5%.

mvh
sara

MilouK said...

Hej Sara, tack för din fråga! Du måste nog använda dig av 0,5% mjölk. Här i Bryssel finns faktiskt 0%-ig så jag köper den, men 0,5 % är bra nog, tror jag.

Unknown said...

Hej! Min kille och jag har idag bestämt att vi ska börja imorgon med Dukan dieten och jag tycker att Du förklarar så bra och tydligt hur man ska göra att Du har motiverat oss ännu mera!
Nu ska vi gå ner allt vi båda gick upp i vikt under "vår" graviditet. Nu kör vi!!!
Tack!

MilouK said...

Tack för din kommentar Dante!! Det gläder mig att jag kan bidra till inspirationen, men det här klarar ni lätt! Det är dessutom SÅ mycket lättare när man är två. Min man gick också upp under båda mina graviditeter, det är ju snällt av dem att sympatiäta, hehe. Lycka till och hör av dig!! Jag ställer gärna upp med fler tips om ni behöver.

Jessica said...

Tack vare din blogg har jag nu också börjat med den här dieten. Just nu är jag inne i Cruisefasen. Dock är jag lite förvirrad, därför undrar jag;
1. hur länge ska man äta enligt styrkefasen?
2. i stabiliseringsfasen, äter man vad man vill 6 dagar i veckan? (så länge man har en proteindag och äter havrekli) eller är det någonting speciellt från styrkefasen man måste inkludera?

Sara said...

Tack för ditt svar =)Idag är min första dag.

MilouK said...

Jessica: tack för dina bra frågor. De var så bra att jag gjort dem till ett inlägg, hoppas det är OK! Så läs mina svar på bloggen.

Sara: LYCKA TILL!!!

Sara said...

Hej

Jag undrar om havrekli är ett måste under dietens alla faser ??

MilouK said...

Sara: Ja, obligatoriskt varje dag, men i lite olika mängd.

Sara said...

Hej igen =)

Jag ska börja imorgon med andra fasen. Fick se i boken att det står angående grönsakerna "..provided you do not eat them at every meal." Menar han att man inte får äta av dessa grönsaker till varje måltid??

MilouK said...

Hej Sara, vad duktig du är!! Nu har du tagit dig igenom den värsta tiden. Hoppas att det har gått bra och att du märker resultat. Ja, det stämmer. Vissa grönsaker bör du bara äta en gång om dagen. Visst är det bl a morötter? Jag tror det är för att det är så mycket stärkelse i vissa grönsaker. You go girl!!

Sara said...

Tack =) jo jag har gått ner från 68 till 66 på 10 dagar. Men får jag tex äta lite grönsaksblandning till lunch och till middag åtminstone.. eller är det att jag bara får äta grönsaker till en måltid?? förstår inte riktigt..

MilouK said...

Hej Sara, grattis till viktnedgång!! Så här är det: du får äta grönsaker till alla dina proteinmåltider (även frukost), varannan dag. Så på måndagen äter du t ex havrekligröt och omelette med lite tomat, till lunch kycklingbröst och wokade grönsaker, till middag lax och sallad. På tisdagen är det dags för bara protein (som i attackfasen) och på onsdagen får du inkludera grönsaker igen. Vissa lägger upp det lite annorlunda,
t ex äter bara protein en hel vecka, coh protein + grönsaker i en vecka. Gör det som passar dig bäst. Sedan är det vissa grönsaker som Dukan rekommenderar att man bara äter till en måltid under protein+grönsaksdagarna, bl a morötter. Lycka till!!!

Sara said...

Väldigt tydlig förklaring.. Tack så mycket =)

Anonymous said...

Hej Milou! Jag har ätit efter Dukandieten i nästan 5 veckor och har nu gått ner 7 kg, är ätt och nöjd, saknar inte ens pasta & godis längre, känns konstigt... Har 5 kg till att gå ner innan det blir tredje fasen. Jag har gjort kall sås på lätt creme fraische och lök (rödlök och vitlök, kryddat m lite vitpeppar, blir supergott, men det står inte ngt om lök, är det ngt man inte ska äta egentligen? Louise

MilouK said...

Hej Louise! Tack för din fråga och grattis till framgången!! Du gör verkligen bra ifrån dig. Och lyckligtvis är lök tillåtet, i attackfasen endast som smaksättning, men sedan fungerar den som vilken grönsak som helst. Så ät på! Kram.

Kim Kristoffersson said...

Hej!

Jag har klarat av attack fasen 7 dagar och är inne på dag 11 nu men då på cruise fasen, ja postar vad jag äter varje dag med bild, så kolla in min blogg för tips!
http://flowtosuccess.blogspot.com/

MilouK said...

Kim!!

Tack for tipset!! Grymt bra och arlig blogg! Nar jag slutar amma ska jag bara rusa in pa din blogg och inspireras. You go girl!