Thursday 21 January 2010

Oss nördar emellan

Den digitala busskylten krånglade. Först stod det att bussen skulle komma om elva minuter, sedan stod det fem, sedan stod det elva igen. Jag himlade med ögonen till mannen som stod bredvid och väntade på samma buss. Han hade snälla ögon men såg lite skabbig ut i övrigt. Som en student.

Han tog ett initiativ till konversation:
"Är du från Finland?"
"Nej, jag är svensk. Men det är väl samma sak för dig", skämtade jag.
"Oh, nej. Ett helt annat språk, en helt annan kultur."
"Ja", sa jag avmätt. "Du har rätt."

"Jobbar du på Kommissionen?"
"Ja, det gör jag. Och jag är sen", sa jag urskuldande och sneglade upp mot klockan i busskuren. Den visade på halv tio.
"På Kommissionen kan man väl komma och gå som man vill?", sa den skabbige.
"Nej, inte riktigt", sa jag.

Bussen kom. Vi klev på. Det var trångt. Vi var tvungna att stå nära varandra. Han tog av sig sin mössa och håret var så fett att det såg blött ut. Han hade inte rakat sig på ett tag. Han luktade oduschad. Det var nog en vecka sedan. Give or take.

"Vad jobbar du med på Kommissionen?
"Innovationsfrågor och IT-forskning."
"Jag pluggade systemvetenskap på universitetet. Jag är också nörd", sa han leende och tittade på mig som om vi hade något gemensamt. Jag tittade oförstående tillbaka.
"Jag arbetar mer med policyfrågor, vi tar in experter för de tekniska bitarna" sa jag som för att understryka avståndet mellan oss.
"Ja, men du måste väl ha lite baskunskap i alla fall. Du vet väl hur en fiberkabel ser ut?"
"Ja, det gör jag."
"Då så", sa han.
Det var tyst en stund. Bussen masade sig fram i morgonrusningen.
"Gissa vad jag kommer ifrån", sa han utmanande.
"Du är spanjor" sa jag.
"Ja, tänk att du hörde det. Det är nästan inga som hör att jag har en accent."
"Nähä", sa jag.
Också kom det:
"Har du lust att ta en kaffe någon gång. Oss nördar emellan?!" Han log och gav mig den där blicken av samförstånd igen, som om vi hörde ihop.
"Nej tack", sa jag.
Han fnissade till och en tjock sträng snor lämnade hans ena näsborre och fastnade på hans orakade haka.
"Jag ska gå av här", sa han.
"Ha en bra dag", sa jag och vinkade åt honom när han klev av.

Jag måste nog anlita en sådan där peronal shopper på Nichs. Kanske byta frisyr. Jag skulle köpt den där kappan på rean. Var såg jag den där annonsen om tandblekning? Skulle det inte passa med en solsemester snart, lite bränna skulle faktiskt inte skada.

No comments: