Friday 29 January 2010

Min högst oglamourösa tillvaro

Gårdagen var oresonligt oglamourös. Regnet piskade ned och det var januarikallt. Jag insåg att den enda jackan som hade ordentlig huva var skidjackan och det var inte förrän jag steg in i hissen och såg min förskräckliga spegelbild som jag insåg att jag inte skulle få livstid, jag skulle få dödsstraff om stilpolisen såg mig. Efter dagisrundan gav jag mig av till posten. Jag är inte förvånad att Ulf Dahlsten liberaliserade och slog igen bygget redan på 1990-talet i Sverige. Vad väntar belagarna på? Jag var tvungen att skicka ett rekommenderat brev och jag hade dragit ut på detta postenbesök i flera dagar. Jag stod och väntade på min tur i en halvtimme. Det droppade om min fula, gamla skidjacka, till slut stod jag i en stor pöl på postengolvet som om jag kissat på mig. När jag äntligen fick iväg brevet bar det vidare till svenska ambassaden. Jag har förnyat mitt pass och skulle bara svänga förbi lite flyktigt och hämta upp det. En ca 35 minuters omväg. När jag kom dit insåg jag att ambassaden har stängt på fredagar. Jag visste detta, men plockade inte fram den enkla detaljinformationen i tid. Jag skyller på regnet. Och skidjackan. Som en dränkt katt klev jag in på jobbet, två timmar försenad och 10 år äldre. "You look so aggressive", sa kollegan. Jag ägnade resten av dagen att drömma om ett hett bad och ett glas champagne men när jag kom hem på kvällen hade badrummet svämmat över pga en läcka i våningen ovanför och säkringen gick, inte bara i badrummet men även i köket. Tur i oturen att det var kallt ute så att jag kunde ställa ut maten på balkongen. Vår concièrge var redan berusad (jag klandrar honom inte) och påstod att han inte kunde få tag på elektrikern. När barnen skulle läggas märkte jag att elementen var iskalla i både deras och vårt rum så jag skapade ett provisoriskt zigenar-, förlåt, romaläger i gästrummet där alla till sist somnade utmattade.

Jag får sitta solbränd i en hotellobby och pluta med munnen i minimal top någon annan gång. Scarlett ser bara så behagligt het ut på den här bilden att jag vill vara där och vara henne.

No comments: