Thursday 21 July 2011

Vi gör det tillsammans

Är det bara jag som är gravid och håller mig till Loka Citron eller är det så att det dricks väldigt mycket i Sverige i semestertider? Jag tycker det är provocerande och lite vulgärt, emellertid ligger det en tillfredsställelse i att se engelsmannen omgiven av min släkt, staka sig fram på svenska och artigt tacka ja till ännu ett glas av den värsta sortens bag in box. En gång i tiden var våra kulturskillnader ett problem och en fara för oss. Nu kan vi skratta åt det, och hitta styrkan i varandras brokiga bakgrunder. Vi vågar tro på att vi ger våra barn det bästa av två (eller tre eller fyra?) världar, att de får lägga pusslet och välja precis de bitar de vill. De utmejslade skärgårdsvyerna är det vackraste jag kan skänka dem sommartid.

Engelsmannen kryper ned vid min sida tre timmar efter att jag somnat. Han säger att jag luktar så gott och jag säger att det är vinden, det är havet och det är skogen. Han tänder en bländande lampa mitt i natten och jagar mordiskt myggorna. Jag vänder mig om och tänker på vår tillrättalagda våning i Bryssel, inser den ultimata lyxen av att ha tillgång till flera världar samtidigt. Nu är vi här, imorgon där. Var vi än befinner oss består vår kärlek. Så var det inte alltid. Men nu. Ja nu.

1 comment:

Susanne Snäll said...

Åh, vad romantiskt det låter. Nästan lite som Bonnie and Clyde.