Saturday 12 February 2011

Jessicas frågor


Jag har fått frågor från Jessica som kräver sina svar:

Tack vare din blogg har jag nu också börjat med den här dieten. Just nu är jag inne i Cruisefasen. Dock är jag lite förvirrad, därför undrar jag;
1. hur länge ska man äta enligt styrkefasen?
2. i stabiliseringsfasen, äter man vad man vill 6 dagar i veckan? (så länge man har en proteindag och äter havrekli) eller är det någonting speciellt från styrkefasen man måste inkludera?

Tack för dina frågor, väldigt viktiga sådana! Vad kul att du också hakat på dieten, du kommer inte att bli besviken, jag lovar.

1. När du påbörjar styrkefasen (Dukans Consolidation Phase) är det meningen att du ska ha nått din idealvikt, eller det Dukan kallar Your True Weight som du kan beräkna här. Det är viktigt att styrkefasen får ta tid, att du ger din kropp en chans att vänja sig och ställa om sig till sin nya vikt så att det inte blir som med alla andra dieter, att man bara går upp allting igen. Attack- och cruisefasen är oerhört viktiga, men jag undrar om inte styrkefasen är den som man behöver koncentrera sig mest på. Den avgör hur lyckad dieten faktiskt kan bli och den representerar i hög grad långsiktigheten som jag alltid talar så gott om. Längden på den här fasen varierar beroende på den vikt du hade när du började. Man brukar räkna med fem dagars styrkefas för varje halvt kilo man gått ned. Om du t ex gått ned 20 kg när du är klar med Cruisefasen, ska du köra styrkefasen i 40x5= 200 dagar, dvs lite mer än ett halvår. Det kan låta tungt, men eftersom man då tillåts frukt, bröd, ost, pasta, ris och potatis, lamm och det bästa av allt, två festmåltider i veckan, så känns det till slut som om man äter "som vanligt".

2. Jag befinner mig i stabiliseringsfasen och enligt boken får man äta "vad man vill" baserat på alla nya vanor man vid det här laget lagt till sig med, vardagsmotion och havrekli. Jag äter emellertid väldigt mycket enligt styrkefasen, dvs jag försöker fortfarande begränsa t ex pasta och potatisintaget. Om jag äter bröd, äter jag det på morgonen (för att ge det en chans att förbrännas under dagen), Jag dricker inte juice under vardagarna (men tar gärna en färskpressad på helgen), jag försöker att bara unna mig vin och efterrätter under helgerna eller vid speciella tillställningar (mitt liv var väldigt mycket en lördag-hela-veckan tidigare), jag äter mer grönsaker än frukt och om jag känner mig smällfet en dag kan det hända att jag kör två proteindagar i rad. Men det där är ju mina små knep, som jag med tiden insett att det passar mig och mina behov. Under de här faserna kommer man på sig själv att gilla vissa av Dukans verktyg, medan andra kanske inte alls passar ens livsstil eller smak. Men dieten är så pass varierad att den kan anpassas till alla och en var.

Jag hoppas verkligen att jag varit tydlig. Om inte så återkom gärna och LYCKA TILL!!

3 comments:

Jessica said...

Mycket bra svarat, tack så jättemycket! :)

Kin@ said...

vilken bra mening du hade där; "äta "vad man vill" baserat på alla nya vanor " - precis så är det ju, men jag har inte hittat uttrycet:O)
jag ska vara ärlig, jag snor det av dig:O)
Mvh Kin@

MilouK said...

Kin@: ja, men visst är det så :-) Man får äta vad man vill, men självklart inte VAD man vill. Sno det du bara. Och ha en bra Alla Hjärtans Dag.