Thursday 24 February 2011

Dukan och proteinpulver

Jag fick den här frågan om proteinshakes, från Fiffi:

Halloj!
Hittade hit då jag googlade på dukandieten och vilka bra tips du ger!! :O)
En fråga, vet du hur det är med proteinshakes under attackfasen? Ja, sen med för den delen.. Jag använder mig utav Fairing´s proteinshakes.

Dukan är verkligen ingen proteinshakesanhängare. I boken listar han för- och nackdelarna.

Fördelar:
-Det är en ren proteinkälla (men doktorn påstår att det inte är bättre än att äta mat med protein) och kan fungera som ett extra alternativ i allra sista fasen.
- Om man har ett hektiskt liv, äter på oregelbundna tider och inte har tid att laga eller förbereda mat, kan det vara ett alternativ till "riktig" mat.

Nackdelar:
-Proteinpulver är en konstgjord produkt. Människan är inte biologiskt anpassad att äta pulver. Det gör att vi ur ett känslomässigt perspektiv aldrig kommer att känna oss tillfredsställda med pulvret på lång sikt. Det är mycket bättre att vi lär oss äta mat rätt genom livet.
- Man går ned i vikt, ja, men man går upp det lika fort. Proteinpulvret förstör viktkontrollcentrat i hjärnan (ponderostaten) för alltid.
- Det är dyrt.
- Proteinpulver saknar fibrer vilket ger förstoppning.

Detta tycker Dukan! Jag har själv aldrig prövat proteinshakes men har sneglat på kollegor som ersatt det med lunchen och alltid varit lite lockad. Vad tycker ni?

4 comments:

Amonazon said...

Inget för mig i alla fall.
Har visserligen bara testat Nutrilett shakes och soppor, men det slutar alltid med att mitt behov av att tugga blir för starkt.
Dessutom tycker jag inte de smakar gott, en märklig artificiell bismak som jag inte gillar.
Kanske kan passa vissa, men jag tror som Dukan att det är bättre att lära sig att äta rätt mat för resten av livet, annars får man börja om och börja om i alla oändlighet.

Fiffi said...

Det där att man skulle lägga på sig lika snabbt igen med proteinshakes stämmer inte riktigt, kanske om du endast har kört proteinshakes och inget annat under ett par veckor och sedan börjar att äta normalt igen. När jag ville gå ner de sista 5 gravidkilona så köpte jag protein och bytte ut måltider, behöll 1 riktigt mål om dagen och gick ner de 5 kilona på 1 månad och har samma vikt då jag slutade som nu. Nu vill jag ner ytterligare och överväger dukandieten, alt så rivstartar jag med nån 3 eller 6dagars diet och sen fortsätter med att byta ut måltider igen.
Det är ju så individuellt vad som funkar, byta ut måltider tycker jag är toppen för att gå ner men oxå för att behålla vikten. Har jag tex ätit mkt en helg då kan jag endast köra proteinshakes i 1-2 dagar.

MilouK said...

Jag tror som Fiffi att det kan fungera om man byter ut vissa måltider. Grejen med Dukan är ju att man verkligen lär sig hans tänk och sedan drar fördel av det, även när man slutligen överger dieten. Nu vet jag att mina proteindagar verkligen fungerar, så efter en helg med mycket mat räcker en måndag och tisdag proteindag för att komma tillbaka till idealvikten. Men är man van vid proteindrinkar förstår jag att de också fungerar som bra hjälpmedel.

Fiffi said...

Nutrilett och allt vad de heter som man kan köpa på typ ICA är skit, det skall vara riktigt rent protein! Jag köper Fairing (köper från en kampsportsbutik på Söder) men har kört gymgrossistens innan vilket var godare men tydligen inte lika bra.