Wednesday 2 February 2011

Dagens iakttagelse


Hemnet är porr. Jag älskar att leta upp de dyraste fastigheterna på de vackraste adresserna och drömma mig bort i de överstylade miljöerna där jag är lika blond som Mikkan, lika smart som Falkengren och lika cool som Christina Stenbeck. Att leta bostad i Bryssel är däremot som att ofrivilligt glänta på okända människors dammiga, personliga vardag. Helt utan förvarning! Husen som kostar EUR 3000/månaden att hyra har, om man har tur, en snygg fasad, men inredningsbilderna är löjeväckande! En soppåse ligger på trekvart på köksgolvet, smutstvätten ligger utslängd i tvättstugan och den mänskliga jäkla oredan är fullt synlig i bild. Välkommen till verkligheten. Vad är det för fel på mäklarna i den här stan?

Jag ger upp och går in på hemnet igen. Vi kanske hittar en ny bostad nästa vecka, om jag orkar med eländet, vill säga.

5 comments:

Marianne Stromstedt said...

Det är ju exakt samma i London; man får vara glad om toalettlocket är nedfällt på bilderna...

MilouK said...

Jag vet! Jag tänkte på dig när jag skrev det.

Susanne Snäll said...

Egentligen vet jag inte vad som är värst. Smutstvätt och soppåsar eller myranstolar, Josef Frank-kuddar med Manhattanmotiv.

MilouK said...

Hahaha, lika motbjudande!

tolken said...

Nej, det finns nog en ganska stark anledning till att man aldrig blir hembjuden till belgare också. Fast jag har en kompis som är ett riktigt städfreak och hennes man är hemmafixare av rang så hos dem ser det alltid tiptop ut, så det finns ju absolut undantag. I min "kot" i Mons när jag pluggade hade min granne däremot spisen i korridoren och jag tror inte han städat sen han flyttade in :-)