Saturday 8 May 2010

Accra är

Accra är hett. När vi landade var det +31 och klockan var bara 05.00 på morgonen. Men det är skont. Jag behöver bara tänka på den gågna vintern så uppskattar jag hettan.

Accra luktar. Det luktar damm, peppar och brasa. Jag suger i mig intrycken från den korta bilturen från flygplatsen, de små affärerna, de gula och svarta taxibilarna, fotgängarna. Vi bor i ett underbart hus med stengolv och terasser. Det är galler för fönstren, det är taggtråd på murarna och en stor låst grind framför infarten som vaktas 24 timmar om dygnet.

Accra smakar. Maten är som svärmors, stark, mustig och svettframkallande.

Allting är annorlunda, allting är så inte Europa.

Barnen har knappt sovit, de ar påverkade av värmen. Vi har AC men den ar inte på hela tiden. V klagar pa att det kliar överallt, i ögonen och på kroppen. Han frågar var poolen ligger. A kräktes två gånger i natt. Jag antar att det tar några dagar innan vi anpassar oss.

No comments: