Monday 19 September 2011

Pigg, fräsch och smal

Efter två veckors smekmånad kom till slut vardagen. Och det är ok, fast det är tufft. Nyckeln till framgång är förstås planering och hjälp. Jag har fått royal treatment, först på bb på Edith Cavell här i Uccle där de behandlar mammor som drottningar i dagarna fem, sedan hemma med svärmors ovärderliga sysslor så som matlagning och barnhämtning. Jag tänkte en morgon att så här måste det kännas att vara Victoria Beckham.

Nu har verkligheten anlänt och den är inte snygg. Den stirrade mig i ansiktet i spegeln i morse och jag visste att inget smink i världen kunde dölja att jag numera sover i 20-minuters intervall mellan 04.00-07.00. Resten av natten ammar jag. Eller byter blöjor. Eller tröstar sex- eller treåringar.

Jag möter lärare och föräldrar på morgonens school run med ett brett leende. Jag tänker att om jag ler riktigt mycket syns det inte att jag skakar av trötthet. Jag känner den sociala pressen. Att jag minsann också ska vara den där nyförlösta mamman som ser så pigg och fräsch och smal ut. Engelsmannen säger, när jag anförtror mig honom med mitt paranoida tankesätt, att pressen ligger hos mig. Jag låter heller ingen veta att jag grät floder igår, för att det var bilfri dag i Bryssel, och att jag lovat barnen en lång cykeltur men att den aldrig blev av. Att jag är så trött på att bara vara den där trötta mamman som ingenting orkar. Att jag är otillräcklig och låter mina barn lida av mina tillkortakommanden.

Det är den osnygga verkligheten och jag befinner mig mitt i den. Ha en härlig måndag!

5 comments:

Susanne Snäll said...

Med stora solglasögon, stor ny väska och ett stort leende kommer man långt!

Med tre barn och smycken från Tiffanys är du alltid min idol!

MilouK said...

Du är snäll du... Måste erkänna att min push present lindrar smärtan. Ett tips.

Anonymous said...

Äsch! Det blir bättre, lovar! Och solglasögon funkar ju bra när solen i alla fall lyser till och från idag!

MilouK said...

Brysselkakan, tack! Jag vet, det blir bättre! Och tills dess åker solglasögonen på varje dag, come rain or shine.

Petra said...

Shit vilka krav du har på dej själv! Marika!!!

Du har just fått en helt makalöst söt bebis, ta det lugnt och om man tänker efter så har nog alla full förståelse för hur det är när man är nybliven trebarnsmamma. Annars ligger problemet hos dom! Tycker du ska lyssna på engelsmannen! Jättegrattiskramar till dig så här i efterskott!!! //Petra