Tuesday 5 April 2011

Ett välsignat tillstånd

Inga uppdateringar, inga nya dukanrecept, inte ens en viktredogörelse så långt ögat når. OK, here goes... jag är gravid. Och när jag är gravid då slutar alla lagar och regler att gälla, då samlar alla kloka livsstilsböcker damm och framför allt slutar min vänstra hjärnhalva fungera. Och den högra för den delen. Nu är jag i vecka 19, nu har alla dessa ohämmade, banala och ibland groteska gravidsymptom avtagit något. Nu kan jag kanske skriva igen.

Det som händer med mig när jag är gravid är följande:
- illamående. Inte morning sickness men 24/7 sickness. Det enda som mildrar detta gudsförgjätna tillstånd är att äta. Förlåt Dukan, men jag åt konstant i 8 veckor (förutom när jag sov).
- trötthet. Inte den där tröttheten som botas av en dusch eller en kopp kaffe. Förlamande, förgörande trötthet som tar över hela ens väsen. Inte ens mina barn kan väcka mig.
- förhöjt luktsinne. Fråga mig inte varför, men jag fick kväljningar när jag gick in i vårt sovrum (vilket komplicerade livet eftersom jag alltid var trött). Jag fick kväljningar av lukten av diskmedlet, tvättmedlet, sköljmedlet, Molton Browntvålen och alla typer av parfym. Jag vädrade dagligen lakanen för att jag över huvudtaget skulle kunna ligga i dem. Sovrumsfönstret stod öppet dygnet runt, jag kunde ändå inte andas. Om engelsmannen råkade stänga sovrumsdörren fick jag andnöd.
- ull-aversion. Det är sant. Jag kunde inte bära ylle, bara bomullskläder.
- okontrollerbar kropptemperatur. Den här är svår. I januari och februari, när det var kallt, så frös jag in i märgen, men jag var varm som hade jag feber på kroppsytan. Ett fruktansvärt tillstånd, fullkomligt omöjligt att kontrollera.

Minnet är kort. Jag tycker fortfarande att graviditeten är ett välsignat tillstånd, trots det jag just beskrivit ovan och trots oron för allt som kan gå fel. Varje gång är det en erfarenhet, en kunskap en välsignelse att tappa kontrollen över sin egen kropp och sitt egna beteende, särskilt för en sådan som jag som kommit att älska självkontroll och fokus. Ska jag nämna en till fördel? Den här gången behöver jag inte leda möten i instängda mötesrum på EU-Kommissionen med hundra blickar från kostymklädda män på min växande mage. Den friheten, att slippa männen, är en gåva i ett välsignat tillstånd.

Viktredogörelsen? Jag har redan gått upp 5 kg. Jag tror vi hoppar över bildbeviset den här gången.

11 comments:

Anna said...

Grattis!
Jag har läst din blogg ett tag och nu bestämt mig før att prøva ut Dukan dieten. Du har mycket bra där:)

Amonazon said...

Då får man gratulera.
Har faktiskt undrat vart du tog vägen.
En bra anledning att gå upp i vikt, och du om någon vet ju hur du blir av med övervikt om det skulle behövas sen när guldklimpen har anlänt.

Susanne Snäll said...

Äntligen är du tillbaka! Du räddade min morgon. (Trots gravidnackdelarna :o) TACK!

Och så säger jag GRATTIS! (Även om jag sagt det tidigare fast inte här. Jag vill ju inte att andra som läser ska tro att jag är så självupptagen och arrogant att jag inte ens grattar.)

Anna-Hulda said...

Grattis!!!
Så himla roligt. Jag är själv mamma till sex ungar. Eller ungar dom är nu vuxna och jag har nyligen blivit mormor för första gången. Kul att du är tillbaka och du får allt bjussa på en gravid bild. Snälla.....Gravidmage är ju det finaste som finns. Ha det nu så bra och sköt om dig.
Hälsningar från Anna-Hulda!!!

Petra said...

Åååhhh grattis Marika!!!! Själv skulle jag gärna vara gravid några gånger till men det räcker fantastiskt bra med tre barn! Nu är dom dessutom så stora att vi fick sovmorgon till 10 i morse, de roade sig själva ett bra tag, jiihuuu! Men vad kul och hoppas du får må lite bättre i slutet nu då!

kram!!

Unknown said...

GRATTIS Marika!! Då var du alltså gravid redan då vi sågs i London :)

När flyttar ni?
kram kram

Unknown said...

GRATTIS Marika! Vad roligt!
Då var du alltså gravid redan då vi sågs i London! När flyttar ni hit btw?
xMarianne

MilouK said...

Marianne: Jag var gravid i London men jag visste inte om det! Därför blev det ju en del vin :-) KRAM!!

MilouK said...

Petra: sovmorgon... Vad var det nu igen?

Anna @ Amerikana said...

WOW!! Congrats!!!! Vad roligt att läsa!!! Jag mådde bra illa jag med, så jag vet vad det handlar om. Lycka till med allt!! Bästa hälsningar från en "amerikan" som snart flyttar till Schweiz! kram!!!!

MilouK said...

Gosh Anna! Ska ni flytta till Schweiz?! Du kommer att älska Europa. Om inte, så lär jag dig!