Tuesday 16 October 2012

Komplicerat var ordet

Det var så längesedan jag skrev. Jag vet inte varför. Kanske håller jag andan. Kanske kretsar allting fortfarande kring lilla E och allt det vi upplevde för inte särskilt längesedan. Det går bra. Varje dag utan anfall är ju bra. Och jag tror mig slappna av. Jag tror mig slappna av tills hon gör en häftig rörelse, nickar till lite för snabbt eller tappar balansen. Då rusar hjärtat. Men det går bra. Än inga tecken på försenad utveckling eller andra men. Än bara sprudlande blickar och imse vimse spindelberoende. Som vi älskar våra barn. Som ingenting annat spelar någon roll. Men vi har mer på agendan. En flytt. Över kanalen. Skräckblandad förtjusning, men mest bara skräck. Jag som lärt mig avsky förändring. Och hur kan jag flytta från ett liv jag älskar? Vill inte. Vill bara bo i en skyddad expatsvärld på fina gatan med fina skolan och fina tjänstebilen för alltid. Jag är den konservativa medelklassnobben personifierad. Inte är jag stolt, bara ärlig. Jag tänker förbjudna tankar som jag inte kan dela med någon. Hur ska jag klara svenssonlivet i läskiga London? Komplicerat är ordet. Fruktan är känslan. Och den äter upp mig innan jag ens hunnit packa den första kartongen.

6 comments:

Susanne Snäll said...

Pimm's, BBC, Harvey Nics, Burberry, Afternoon Tea, Liberty. Det kommer gå finfint.

Julia said...

Väldigt läskigt med flytt men oj så spännande! Jag hade gärna flyttat till London eller Malaga... Eller vart som helst det det är skönt klimat och härliga människor;)
Men kvar i ekorrhjulet i Göteborg är jag, för feg... Men en dag så tar jag familjen och flyttar;)

Kram till er, skönt att höra att det går fint med lilltjejen:)
/j

MilouK said...

Tack kära ni! Pepp, det är precis vad jag behöver. Susanne: jag vet...
Julia: Götet är inte fy skam det heller, tänk så mycket frisk luft barnen får andas, och hur nära havet de kommer, och hur... You get the point :-)

Anonymous said...

Känner igen det du skriver så väl. Så kände jag hela våren och sommaren. Panik inför vår flytt tillbaka till Sverige.
Och kanske inte den svenska vardagen riktigt hunnit ikapp än, vi har ju bara bott här en månad, men om man bortser ifrån att jag fryser hela tiden så trivs vi!
Och London! En underbar stad, det kommer bli fantastiskt när ni/du väl fått ordning på livet där.

MilouK said...

BK! Jag har sett pa din blog att ni trivs bra! Vad kul! Men ni har ju varldens finaste hus ocksa. I borjan blir fokus bara att komma till ratta tror jag. Det kommer ju att ta ett tag! Ar din son med i Sverige?

Anonymous said...

Japp, sonen går numera på Stockholms universitet. Och de andra två bodde ju kvar i Sverige under vår tid i Bryssel.
Och ja! Vi bor i det bästa huset!
Det löser sig för er också, lovar!