Thursday 9 September 2010

Jag bantar inte, jag håller diet


Jag går på diet. Dukan Diet. Otroligt effektivt. Jag är inne på nionde dagen och jag har 0,5 kg kvar till min matchvikt på 54 kg. Den stora svårigheten är förstås att behålla vikten sedan, men en sak i taget. Jag kan ingenting om dieter, men Dukan är väldigt lik Atkins utom fettintaget. Dukan förespråkar fettsnåla produkter, vilket jag har lite svårt för. Jag tycker de smakar så konstgjort, men jag gör ett försök. Och Dukan är trots allt fransman, något borde han veta om mat.

Jag fick idén när jag träffade en kompis som jag inte sett på ett halvår, som plötsligt såg så smal och välmående ut. Jag frågade hur detta var möjligt och han berättade om Dukandieten som han provat och uppenbarligen lyckats med. Jag är alltid skeptisk till bantning, men jag tycker om att få lite nya infallsvinklar och tips på allt det där tråkigt vardagliga som är så svårt att komma ifrån. Och att få upp ögonen för alla dåliga vanor som jag vanligtvis är totalt blind inför. Trots otalet mer eller mindre glassiga kokböcker står jag ändå där och lagar samma mat, faller för samma impulser (Häagen-Dazs framför SATC kl 22, barnens rester, belgisk choklad i alla dess former, bara ett glas vin, etc etc etc) men nu har jag fått tips om hur jag ska hålla mig på mattan. Det bästa med den här dieten (när man nått matchvikt) är att man inte behöver hålla sig på mattan varje dag i resten av sitt liv, det är tillåtet att slira iväg ibland - en livsfilosofi jag delar, i alla fall när det gäller mat).

Jag ska inte tråka ut er, men bland annat gjorde jag en dressing igår på balsamvinäger, fransk senap, vitlök och färsk basilika som sätter sprätt på vilken grönsak som helst och har knappt några kalorier.

Och spriten? Den är förstås förbjuden. Tills man nått matchvikten vill säga. Varför tror ni jag bantar så effektivt?!

5 comments:

Susanne Snäll said...

Så om 0,5 kg får du börja dricka igen?

MilouK said...

Det är min förhoppning, jag läste inte alkoholkapitlet så noga. Skummade mest...

S said...

Vilken bok har du läst/följt? Rekommenderar du den isf? Eller har du bara googlat och läst på från nätet?

Reggade du dig på Dukandietens officiella sida, som du länkade till?

Jag funderar på att hoppa på Dukantåget.

Det verkar ju ha gått lysande för dig iaf. Jag hoppas på samma goda resultat om jag börjar..!

MilouK said...

Hej S, jag läste boken Dukan Diet -the French medical solution for permanent weight loss. Den är mycket klar och tydlig och innehåller dessutom en rad bra recept. Nackdelen är att den inte är översatt till svenska vilket gör det lite krångligt med en del termer och produkter författaren använder. Men jag rekommenderar ändå att du köper boken om du vill gå in för dieten. Jag läste boken från pärm till pärm, vissa avsnitt flera gånger, och följt den regelrätt. Så slavisk behöver man kanske inte vara :-) Lycka till!

S said...

Tack för svaret! Då ska jag beställa den.